.

fredag 27 november 2009

Nytt Aktieköp, Realty Income Del 2

I`m back!

Anledningen till att jag skriver ett nytt inlägg är både ganska komisk och tragisk. Jag åkte ner till jobbet, tog en kaffe och slängde en blick på veckoschemat "Fredag kl 10-19" Jag var alltså 4 timmar för tidigt på jobbet, kul...
Så nu sitter jag här hemma igen och förbannar mig över missad sovmorgon. Tänkte komplettera mitt förra inlägg lite:

Som jag skrivit tidigare så har jag köpt aktier i bolaget Realty Income. Det sköna med detta bolag är att dom delar ut pengar till sina aktieägare VARJE månad. Direktavkastningen ligger i dagsläget på ca 6,8 %. Vill ni se mer utdelningshistorik och annan finansiell data så hittar ni det på börsdata HÄR

_______________________________
Kursutveckling på mina utdelningsaktier:

Astra Zeneca -5,23%
HM 16,46%
Coca Cola 18,52%
Mc Donalds 14,29%
Realty Income 0,20%

Snitt: 8,8 %
____________________________

Sen var det det här med Fysiskt silver och guld. Jag har köpt på mig lite silvertackor under några månader nu och funderar starkt på att även investera i fysiskt Guld. Ca 4% av mina totala investeringar (utdelningsaktier och fysiskt silver) består idag av fysiskt silver om jag räknar på inköpspriset. jag vill gärna komma upp till 10 % men känner mig lite kluven till om jag verkligen vill ha massa silver/guld liggandes här hemma och dessutom skriva om det på bloggen. Alternativet jag tänkt på är då ett bankfack. Är det dyrt med ett bankfack, är det en årskostnad man betalar?

OM jag skaffade mig ett bankfack hade jag nog kunant sova lite bättre om nätterna, våran hund har ett stort hjärta och mod men skulle nog tyvär "faila" ganska hårt som vakthund pga storleken...

Det var det hela för denna gång, nu ser jag fram emot Decembers Utdelningar: Coca cola, Mc Donalds och Realty. Mums!

12 kommentarer:

Herr K sa...

Ett bankfack av minsta storlek kostade 300 kr/år hos Swedbank senast jag kollade, så hör med din bank. Det är inga stora pengar att betala för att du ska slippa noja dig om nätterna ;)

Trevligt att du kommit igång med utdelningarna iaf!

Kampen mot index sa...

Måste man köpa minst 100 st Realty Income ?

Står att börsposten är 100 på avanza.

john sa...

#Herr K

Ok det var inte så farligt dyrt. Jag får nog dra mig ner till banken och höra med dom snart... Tack så mycket, det ska bli extra kul i december eftersom jag får från 3st olika bolag då =)

#Kampen mot Index
Även om en börspost är 100st så innebär inte det att du behöver köpa exakt 100st. MEN om du köper ett ojämnt antal så kan det bli svårare att sälja av dom (vilket fallet blev för mig och mina Wilhelmsen).

//ekonomisk trygghet

TGL sa...

När måste man senast köpa Coca-Cola för att få ta del av utdelningen i december? Är det för sent nu?

john sa...

#TGL

Den 27 November var sista dagen, igår alltså. Fick du köpt några?
Jag brukar använda mig av www.earnings.com för att kolla upp ex-date m.m... mycket bra sida!

Mvh /Ekonomisk trygghet

TGL sa...

Nej, jag får ta sikte på nästa utdelning istället. Tack för tipset. Den sidan ska jag titta på.

inte miljonär än sa...

John, måste säga att realty income verkar mycket intressant. Har jag fattat det hela rätt att de investerar i fastigheter i USA? Sedan funderar jag lite på det här med direktavkastningen, är den 6,8% per år eller månad? (Jag är en nolla på utdelningar... ;-( )

En annan liten bloggåsikt också, vore bra om du lade till så att man kan följa kommentarstrådarna på din blogg per epost också...

john sa...

#Inte miljonär än

Hej!
Precis som du skriver så investerar dom i fastigheter som dom sedan hyr ut. Om jag inte minns fel så har dom fastigheter i hela 49 stater i USA. Direktavkastningen (6,8%) är PER ÅR.
Så om du vill räkna ut hur mycket du får i månaden får du ta den summan delat på 12 alternativt går du till www.earnings.com och söker på tickern "O". Då ser du exakt hur mycket du får per aktie månadsvis.

Det här med kommentarstrådarna, menar du så att man kan följa samtliga kommentarer på hela bloggen via e-post?

Det står "Registrera dig via E-post" vid denna tråden, men det kanske inte var det du menade?

Bloggerinställningar är inte min starka sida, jag tackar för all hjälp jag kan få för att göra bloggen bättre!

Mvh //Ekonomisk trygghet

J sa...

Nordea höjde sin bankfacksavgift till 350/år nu har jag för mig. Fortfarande ett rätt facilt pris för att slippa ha nattduksbordet fullt med dubloner.

Jag lär också slå till på RI snart, hoppas på en liten dipp nu bara under vintern så jag kan få lite rabatt.

Segt med bränd sovmorgon förresten... =)

john sa...

#J

Ja den summan är det värt faktisk.
Hoppas du kommer in på ett bra pris i Realty Income! Det här med månadsvis utdelning börjar intressera mig mer och mer. frågan är om det finns riktigt trygga bolag som delar ut varje månad?

ja surt på sovmorgonen. Fast å andra sidan hade jag då tid med mer bloggande =)

//Ekonomisk trygghet

inte miljonär än sa...

Hej John, tack för infon, då förstår jag bättre hur mycket man får ut.

Vad det gäller att följa en kommentarstråd på mail så måste man först göra ett inlägg i tråden. Men om man vill slippa att gå igenom ett gäng bloggar för att kolla om man eventuellt fått svar så är det bra att få det via mail. Om du vill göra detta så tror jag att det fungerar såhär:

Du gör i så fall såhär:
1. Gå in på inställningar --> Kommentarer
2. På kommentarsformulärets placering väljer du istället Popup fönster.

I popup fönstret kommer man att ha möjlighet att klicka i att få mail om fler kommentarer i tråden publiceras.

john sa...

#Inte miljonär än

Nu har jag gjort som du skrev och tror att det fungerar korrekt?

Tack så mycket för hjälpen!

mvh Ekonomisk trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!