.

fredag 27 november 2009

Nytt Aktieköp, Realty Income Del 1

På J`s begäran tänke jag skriva lite kort om mina senaste investeringar. Den tiden jag hinner sitta vid datorn denna veckan är ca 15 minuter varje dag och det är då innan jag går till jobbet. men men här kommer lite iaf:

Jag har sålt av mina Swebankaktier vilket kändes riktigt skönt! Sedan sålde jag även mina Wilhelmsenaktier, eller sålde jag verkligen alla? Nej det blev inte så! Jag tänkte inte på att aktien handlades i hela börsposter därför såldes bara ca hälften av wilhelsemaktierna av. Så om jag nu vill bli av med resterande så kommer det kosta ytterliggare courtage (ca 117kr i dagsläget). Men men jag är inte bitter..... =)


Pga att jag sålt lite aktier och även gått in med en del likvida medel kunde jag gå in ganska tungt i REALTY INCOME. Pga av detta så har min utdelningsportfölj utvecklats enligt följande bild:

Det känns riktigt bra och motiverande att ha köpt in mig i Realty Income. Att jag hann göra detta före den 27:de (idag?) gör att jag borde få utdelningar redan nästa månad.
I överigt så har jag nu fått hem boken "The single best Investment". Det är mycket intressant och jag kommer garanterat skriva om den när den är utläst!
Hej så länge!

16 kommentarer:

J sa...

Kul att du verkligen börjat vikta över mot utdelningsaktier, jag tror definitivt att det är rätt väg att gå! Och en recension ses det fram emot =)

john sa...

#J

Tack så mycket!
Ja utdelningsinvestering känns som en bra strategi för mig.
Det går säkert att tjäna mer och snabbare pengar om man tradar regelbundet men då gäller det även att ha mycket tid över till just detta.

/Ekonomisk trygghet

Linus sa...

Köpte du Realty i en KF eller inte? Funderar också på bolaget då månadsutdelning låter ju strålande som sagt. Dessutom har jag inga inkomster från hyresmarknaden just nu så det känns intressant även ur den synvinkeln.

john sa...

#Linus

Hej!
Jag köpte Realty Income via min Kapitalförsäkring.Om jag inte har fått fel information så skall det dras 15% i skatt från utdelningarna (noll procent på svenska företag inom KF).

Precis som du skriver så är månadsvis utdelningar mycket intressant!

Mvh Ekonomisk trygghet

Linus sa...

Okej, jag har förstått avtalet på samma sätt som du (ang. 15%). Dock frågade jag Avanza om skillnaderna i beskattning just när det gäller utländska aktier med eller utan KF och fick ett något kryptiskt svar:

Avanza skrev:
All handel på respektive kontotyp omfattas av samma regler.
Det är lite krångligare med utdelningen och källskatt som dras i utlandet när det gäller KF.
Det avdraget ska vara avdragsbart mot avkastningsskatten men det bör du kontrollera med skattemyndigheten.


För mig låter det som att det skulle kunna finnas möjlighet att delvis slippa någon form av avkastningsskatt p g a att man redan skattat 15% i USA, eller missförstår jag deras svar? Har även mailat till Skatteverket om man kan få någon klarhet i detta.

Skriv gärna på bloggen om du undersöker detta vidare så man kan ta del av vad du hittar. :o)

john sa...

#Linus

Hej igen!
Har du fått något svar från skatteverket? Runt den 16 december kommer jag få utdelningar från Realty Income, jag får helt enkelt se då hur mycket skatt som dras och kommer då meddela detta på bloggen.

Mvh Ekonomisk trygghet

john sa...

Linus glömde skriva att på utdelningarna jag fått från Mc Donalds och Coca Cola har det endast dragits 15% skatt så det borde vara samma för Realy Income.

Linus sa...

Ja, 15% verkar ju stämma, om det däremot ger rätt till någon form av avdrag är det som jag tycker är intressant. Väntar på svar från Skatteverket, jag skriver här när de svarar.

Linus sa...

Fick ett något intetsägande svar från Skatteverket:

Skatteverket skrev:
Du tar upp aktievinsterna och utdelningarna precis som vanligt i Sverige.
Sedan bifogar du underlag som visar hur mycket skatt du har betalat
i USA på inkomsterna så får du avräkna 15 % mot den svenska skatten på
utdelningarna.

USA har dock ingen beskattningsrätt avseende kapitalvinster på aktier om du
är bosatt i Sverige.


Avanza meddelade också att deras tjänst med förifylld K4-blankett gör inte avdrag för detta på utdelningar inom kapitalförsäkringar. Har frågat dem igen om det är något de planerar att hjälpa till med i framtiden.

john sa...

tjena igen linus!

Så det går alltså inte att få utländska aktier helt skattebefriade än så länge.

"USA har dock ingen beskattningsrätt avseende kapitalvinster på aktier om du
är bosatt i Sverige.
"

Så det är alltå de svenska bolagen som drar 15% skatt på de utländska aktierna?

Mvh Ekonomisk trygghet

Linus sa...

Nu fick jag äntligen ett klarare svar från Skatteverket. Deras mail är jättelångt, men den viktiga delen angående utdelningar för utländska aktier i en svensk kapitalförsäkring är såhär:

Skatteverket skrev:
ar man utländska aktier i en svensk försäkring och erhåller utdelning kan man drabbas av utländsk källskatt. Du kan inte begära något avräkning för detta, däremot kan försäkringsbolaget begära avräkning för denna skatt så att den inte drabbar ditt försäkringssparande.

Som jag tolkar det så kan Avanza alltså "avräkna" 15% källskatt på utländska aktier så att det inte drabbar mig som kund. Låter ju som att Avanza struntar i detta idag, vilket jag tolkar som att utländska aktier i en kapitalförsäkring hos Avanza idag dubbelbeskattas (15% på utdelningen + den årliga avkastningsskatten). Ska ta upp detta med Avanza, har fortfarande inte fått något svar från dem.

john sa...

Tjena linus och tack för att du håller mig uppdaterad!

Ja det låter ju precis som du skriver att Avanza i ditt fall KAN dra av skatten på aktierna (likadant med Nordnet). Det ska bli intressant att se vad Avanza svarar!

Mvh //Ekonomisk trygghet

Linus sa...

Fick svar från Avanza nu.

Avanza skrev:
Tack för ditt meddelande!

Frågan att begära avräkning av utländsk skatt har varit under utredning för Avanza Pensions räkning. Även om det är legalt möjligt att begära sådan avräkning hos Skatteverket har vi för närvarande ett beslut att inte göra detta p g a att vi i dagsläget inte har ett administrativt stöd för att kunna hantera det.

Frågan är ständigt aktuell hos oss och vi har ett fortlöpande arbete med att lösa det i framtiden.

Trevlig helg


Man betalar alltså dubbel skatt på utländska aktier i en kapitalförsäkring hos Avanza. Tråkigt men sant, undra om det är samma på Nordnet? Om de löser det så kan man ju lägga sina "tråkiga" utdelningsaktier hos Nordnet för att slippa de onödiga 15% i extra skatt.

john sa...

Tjena linus

Jag har nu skickat iväg ett mail till Nordnet. Skriver här så fort jag fått svar!

//Ekonomisk trygghet

john sa...

Jag fick samma svar från Nordnet som du fick från avanza. Att dom för tillfället inte hade stöd för att göra avräkningar men det var något dom skulle titta på i framtiden.

Linus sa...

Det låter ju oerhört märkligt kan jag tycka. Ja, ja, den första av dem som inte snor 15% i onödan av mina utdelningar är de jag kommer anlita när jag kör igång min utdelningsinvesteringskarriär på allvar! ;o)

Att få 100% av utdelningarna istället för 85% känns rätt lockande. Annars kan man ju nästan lika gärna använda en vanlig Aktiedepå och slippa årsskatten och betala 30% på utdelningarna. Genom att ha innehaven under lång tid kan man ju bygga upp en stor skatteskuld i värdeökningen av aktierna vilket borde ge mervärde vid utdelning många år framöver.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!