.

måndag 7 oktober 2013

Portföljutveckling 7 Oktober

Denna gång blir det en något sen portföljuppdatering eftersom jag varit på en veckas semester.

Portföljen har ökat med 2,1% gentemot föregående månad. Aktierna (då framförallt mina Amerikanska aktier) har sjunkit ganska mycket så om jag inte skjutit till eget kapital denna månad hade portföljen gått "back"

Mc Donalds är fortfarande en intressant köpkandidat och det kanske är dags att slå till ikväll när börsen öppnar?

Mvh
Ekonomisk Trygghet

5 kommentarer:

Frihetsfonden sa...

Hej,

vilken nätmäklare använder du för dina inköp?

Mvh

Christoffers Investeringsblogg sa...

McDonalds finns på min köpradar. Det blir nog ett inköp inom kort!

Anonym sa...

Ja det är ju väldigt intressant att följa din portföljutveckling eftersom du skjuter till eget kapital så fort det går dåligt. Som om jag skulle börja blogga och visa läsarna hur mitt lönekonto utvecklar sig. Titta här, jag hade lite extra pengar den här månaden som jag satt in. Kontot växte med 2%. Intresseklubben antecknar. Det är skillnad att följa aktiers utveckling och följa någons privatekonomi. Så de där siffrorna du visar varje månad kan du skippa.

john sa...

@Frihetsfonden

I dagsläget köper jag genom Avanza, har även ett konto på Nordnet men tanken är att flytta över hela portföljen till Avanza pga bekvämlighetsskäl.

@Christoffer
Ja snrt kan man nog snappa upp MCD på riktigt låga nivåer!

@Anonym
Hehe ja jag har fått lite kritik för detta förut =)
Dessvärre kommer du få dras med ett tråkigt inlägg i månaden. Jag skriver det mestadels för min egen skull, att se portföljen växa varje månad ovasett tillvägagångssätt ger mig motivation till att fortsätta sparandet/investerandet.

Under 2013 har jag skrivit ner vad jag fått i utdelningar i respektive månad. Så nästa år kommer jag även redovisa utdelningstillväxten i portföljen varje månad. Denna siffra kommer antagligen vara lite mer intressant för Er läsare.

Så som sagt, håll ut till 2014!

Mvh
Ekonomisk Trygghet


Anonym sa...

Jag tycker ditt resonemang håller, i längden är även själva sparfrekvensen rimligen relevant. Att kunna ha diciplinen att skjuta till EK är ofta den enskilt största faktorn till att många småsparare, efter tid slutar spara långsiktigt. Din långsiktiga plan, om du behåller dessa sunda tankar, är sannolikt det som kommer att ge dig goda möjligheter till en positiv framtida investeringsutveckling. Att som det kritiska inlägget utpekar, bara fokusera på AK utv. Tenderar många gånger till någon form av kortsiktigt tänkande. Betydligt viktigare i sammanhanget är att ha diciplin och tålamod, framförallt under skakiga perioder. /DH

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!