.

torsdag 26 september 2013

H&M uppåt och Tesco

Ja idag fick HM-aktien ett glädjeskutt när kvartalsrapporten publicerades. Det tredje kvartalet landade klädjättens resultat på 5 830 miljoner kronor. Just nu är aktien upp 6,82%

 Jag skrev miljoner i fetstil eftersom det ibland kan vara svårt att greppa hur mycket pengar det handlar om. Som jämförelse blir jag glad om priset på fläskfilén i den lokala butiken är sänkt med 10 kr/kg =)



Nu har det återigen börjat klia i köpknappen och jag tittar runt efter nya kandidater. Ett bolag som har haft det lite tufft detta året men som ändå känns aktuellt är brittiska Tesco. Problemet för mig är dock att OM jag skulle få för mig att köpa aktier så går det inte via nätet (avanza)

Detta innebär att jag istället måste ringa in en order och då blir courtaget skyhöga 800 kr. Vi får se, jag har mailat Avanzas kundtjänst och frågat om det iaf kommer bli möjligt att handla aktier i Storbritannien framöver via nätet.

Ett annat bolag som är väldigt intressant för mig är Mc Donalds. Vi får se vart nästa investering blir...

Mvh
Ekonomisk Trygghet

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är fritt att köpa hos vem som helst men det låter på dig som om du tycker det är lite dyrt hos Avanza?
Isåfall hittar jag enkelt att Nordnet vill ha 0,30 % Min. 25 GBP för transaktioner över London Stock Exchange.

Tycker mig ha sett att det finns andra erbjudanden, i samma storleksordning eller lägre. Google är ett tips...

Anonym sa...

Du kan alltid prova ADR; nu är vi klart under hundralappen

Niklas J sa...

Du kan ha Tescos ADR i en KF, men inte i ett ISK hos avanza. Kommer dock behöva ringa in ordern hur du än gör; men att ringa in en order på de amerikanska marknaderna kostar samma som på nätet, så 13,95 USD.

Mvh,
Niklas J

Anonym sa...

Du kan köpa Tesco aktier via andelsorder hos Aktieinvest...

john sa...

Ja ADR är ett fint alternativ, jag vill dock inte exponera mig för tungt mot USD.

Tack för tipsen om de andra nätmäklarna!

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

Via aktieinvest.se kan man köpa andelsorder i ISK. Jag köper på amerikanska marknaden och norska för 26 kr. Tror det är samma för brittiska aktier. Ring och kolla med de.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!