.

fredag 20 september 2013

Utdelning Astra Zeneca

Den 16/9 kom det in pengar på min Kapitalförsäkring från läkemedelsbolaget Astra Zeneca. Totalt sett (Astra delar ut 2 gånger per år) så blev det en mindre summa pengar detta året jämfört med föregående, närmare bestämt ca -8% i utdelning.

Om jag istället jämför med 2011 så ökade utdelningen i år med ca +4% Hade summan detta året även varit mindre än 2011 vore en försäljning väldigt befogad.

Nu är det väldigt svårt att sia om framtiden men jag är inte helt hundra på att mitt innehav i Astra Zeneca kommer bli permanent. En positiv sak är att OM jag säljer av aktierna i Astra kan jag fortsätta min plan som är att slussa över mitt kapital från Kapitalförsäkringen till mitt Investeringssparkonto.

3 kommentarer:

Lattebubbla sa...

Antar att du fick betala "utländsk källskatt" på ditt innehav även i Astra Zeneca nu i din kapitalförsäkring?

Ett sådant problem "drabbade" nämligen mig när Nokia senast delade ut pengar i min kapitalförsäkring. Och i mitt fall skulle det dröja upp till 3 kanske 4 år innan jag får tillbaka den innehållna skatten. (Och jag vet inte om mäklaren självmant kommer att hålla reda på det åt mig).

Verkar ju som att du har koll på det även om det förvånar mig att du får tillbaka den inhållna källskatten redan till nästa deklaration.. ?!

/Lattebubbla.se

john sa...

@Lattebubbla

Ja jag fick betala källskatt på Astras Utdelning också. Eftersom jag har mina aktier från Astra Zeneca i en Kapitalförsäkring stöter jag på samma broblem som du dvs att det kan ta några år innan källskatten betalas tillbaka.

Min Kapitalförsäkring är av märket Nordnet och dom har än så länge betalat tillbaka källskatten exemplariskt (förutom att det tar lång tid då..)

I mitt förra inlägg skrev jag om utdelningar från Walmart. Den källskatten får jag dock tillbaka redan nästa år eftersom de aktierna ligger i ett Investeringssparkonto.

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Avanza sa...

@Lattebubbla

Nu vet jag inte vilket försäkringsbolag du använder men hör av dig till och fråga om de söker avräkning eller ej.

Avanza Pension (vårt försäkringsbolag) söker alltid avräkning för utländsk källskatt. Anledningen till att det tar ca 3 år innan återbetalning kan ske är att utländsk källskatt betalad under 2013 endast kan avräknas mot avkastningsskatten som betalas under 2014, denna deklarerar man för år 2015, sedan kommer slutskattebeskedet i slutet på året vilket gör att återbetalning kan påbörjas tidigast i början på 2016.

Med vänliga hälsningar,
Daniel, Avanza Bank

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!