.

lördag 12 oktober 2013

Hur många aktier i portföljen?

I dagsläget huserar det 9 st aktier i min portfölj. Generellt sett är rådet att om man vill minska riskerna i sin portfölj är det bra att äga aktier i många olika bolag/branscher för att på så sätt undvika stora förluster om t ex ett bolag går i konkurs. 

Min portfölj

Astra Zeneca (SEK)
Ratos (SEK)
H&M (SEK)
Fortum (EUR)
Mc Donalds (USD)
Coca Cola (USD
Walmart (USD)
Procter & Gamble (USD)

(Northland Resources) (NOK)

Som sagt, 9 aktier i dagsläget. Anledningen till att Northland hamnade lite i skymundan är pga att bolaget ej delar ut pengar till sina ägare, dessutom är kursen i nuläget så pass nedtryckt i botten så att en konkurs/uppvärdering inte hade gjort något större avtryck i portföljen.

Bara genom att titta på listan ovan kan jag konstatera att fördelningen mellan valutorna SEK och USD ser helt ok ut. Tidigare har jag inte känt någon oro över att handla i andra valutor än SEK men det är inte att man börja känna en viss osäkerhet både över usd och euron efter den senaste "eurokrisen" och nuvarande dispyten i USA. 
 Pga detta är det mycket möjligt att jag tar in ett svenskt bolag i portföljen nästa gång. Det hade vart väldigt trevligt att få in ICA-gruppen i portföljen någon gång, problemet just nu är dock att aktien känns väldigt övervärderad. Nästa år planerar ICA-gruppen att dela ut pengar till sina ägare för första gången i sin nya regi, det blir spännande att se vad direktavkastningen landar på.

Den stora frågan för mig och säkert många andra är hur många bolag ska man ha i sin portfölj?
Givetvis finns det inte ett svar för alla eftersom inte alla har samma investeringsfilosofi. Jag personligen hade gärna haft 15-20 bolag i min portfölj. Problemet för mig är att jag känner redan nu att det börjar bli många bolag att hålla koll på.

Visst går det att ha många bolag i portföljen och samtidigt hålla koll på årsredovisningar, utdelningstillväxt, insiderhandel etc.. men då gäller det att man har tid till det också. Den tiden känner jag att jag inte har just för tillfället med två hundar och ett barn på väg =)

Det hade varit kul att veta hur Ni läsare resonerar kring detta. Hur många bolag kan ni "hantera" i er portfölj och hur mycket tid lägger ni ner på ert aktieintresse per vecka?

Mvh
Ekonomisk Trygghet

7 kommentarer:

XO sa...

Det finns alltid en valutapåverkan, risk eller möjlighet beroende på hur saker utvecklas. Känner du dug osäker för USA så kan kanadensiks a, eller australienska bolag kanske vara av intresse.

När det gäller bolag resonerar jag som att ju fler bolag och branscher desto bättre. Det blir svårare att hantera men samtidigt håller man sig till "enkla" bolag, som har verksamheter som är lätta att förstå blir det lättare. Sen ska man fortarande hänga med och läsa nykeltal mm. När det gäller amerikanska bolag tycker jag fördelen är att det finns så mycket info så att det behövs mindre tid att själv fördjupa sig i. Jag har ett slags vag gräns någonstans på 40 bolag, då skulle var och en utgöra 2,5 % av portföljen och man skulle vara mindre sårbar för eventuella misstag.

Tänk så här, har man inga passiva inkomstkällor så har de flesta en inkomstkälla, sin arbetsgivare. Har man 40 bolag som delar ut kontinuerligt och med en viss tillväxt så har man 41 st inkomstkällor :) Det sistnämnda känns lite tryggare. I första scenariot räcker det att en går i putten så är man illa ute, i det senare fallet har ska många fler krascha innan det är kris. Detta bygger så klart på att utdelningarna börjar utgöra en betydlig del av ens inkomster.
Jag har 16 bolag i min portfölj för närvarande och ungefär 10 bolag på bevakning.

Mvh/XO

Aktieingenjören sa...

Just nu siktar jag på omkring 10 st vilket är vad jag kan följa aktivt.

Investerarens.se sa...

Jag skulle gärna ha fler bolag i portföljen, men ju fler bolag desto mer invecklat tycker jag det blir.

Visst, du sprider riskerna, samtidigt så är det fler bolag att följa osv. Så 100 tals bolag som en del har är inget för mig.

Själv försöker jag liggar kring ett 10-tal bolag. Det tycker jag är en lagom nivå.

Mvh
Investerarens.se

Anonym sa...

Jag följer 20 aktivt, äger aldrig mer än 15 och just nu ca 10.

9 funkar väl bra, men du är beroende av konsumtion... McDonalds, HM, Coca Cola, Walmart och kanske även P&G och Fortum. Du borde nog diversifiera mer över branscher.

Tuxie sa...

Jag brukar ha indexfonder som bas. Avanza Zero samt billiga och breda ETF:er som SPY, VT, VTI, VGK och VXUS. Sedan 0-3 aktier som jag väljer otroligt kräset. Just för tillfället står jag dock med ca hälften i räntor (Cicero Avkastningsfond) och hälften i Starbreeze, som är den enda aktie jag för tillfället känner mig helt trygg med att (fortfarande) är undervärderad och kommer att stiga på kort-medellång sikt. Den kommer jag sannolikt att behålla i ett år eller två. När index har sjunkit med 10-15% från all-time-high börjar jag köpa indexfonder igen.

besiktning sa...

Intressant läsning, jag gillar den mycket!

Booban sa...

Tror jag har omkring 30 nu. Eftersom jag inte trejda mina aktier skulle jag kunna ha ett par hundra utan problem.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!