.

fredag 18 oktober 2013

Utveckling mina aktier sen inköp

Här nedan har jag redovisat utvecklingen på mina aktier sedan inköp:

H&M +55,10% 2009 oklart datum

Astra Zeneca -3,74% 28 Aug 2009

Ratos -41,70%  28Maj 2010

Northland Resources -99,77% 14 Dec 2010

Walmart -1,92% 20 Jun 2013 

Procter & Gamble +18,74% 27 Jun 2012

Coca Cola -10,08% 1 Jul 2013

MCD -1,60% 11 Okt 2013

Fortum +22,48 24 Jan 2013

Även om det är mer röda än blå siffror i min portfölj känner jag mig inte speciellt orolig. Jag är övertygad om att de Amerikanska storbolagen kommer fortsätta leverera högre vinster årligen framöver, det gäller bara att ha tålamod och fokusera på själva bolagen istället för aktiekursen.
 De två bolag jag känner lite osäkerhet över är Astra Zeneca och Ratos. Astra behåller jag mestadels för den höga direktavkastningen. Nästa år blir "ödesåret" för mitt Ratosinnehav. Det blir spännande att se om bolaget går åt rätt håll och hur stor utdelningen blir.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

6 kommentarer:

Anonym sa...

SJälv funderar jag på att köpa astrazeneca. Skall vänta till nästa kvartalsrapport och sedan gå in eller stanna utanför.

Aktieboom sa...

Jag förstår dina tankar med Ratos. De har inte varit så stabila i lågkonjunkturen som marknaden förväntat sig, samtidigt kom dräparen med utdelningsminskningen.

Efter ändring av några innehav till några som är mindre konjunktärskänsliga tycker jag Ratos är på rätt väg.

Därför tycker jag kursen är bra som den är, jag hade gärna velat se ännu ett fall för att investera mera men jag tycker inte kursen är övervärderad och jag förväntar mig inte sämre resultat den närmaste tiden.

john sa...

@Anonym

Tyvärr har aktiekursen knappt rört på sig sedan 2009, och den nya VD`n har t om sagt att vinstmässigt kommer det bli tufft några år framöver (runt 2016 skulle det vända om jag inte minns fel)

Men tror man på bolaget och ser en ljusare framtid tycker jag dagens aktiekurs motiverar ett köp.


@Aktieboom

Ja hade jag inte ägt Ratos idag till ett så pass högt inköpspris så vore ett köp väldigt lockande.

Jag tror fortfarande på bolaget, sänkningen av utdelningen satte dock lite käppar i hjulet för mig eftersom jag i grund och botten är en utdelningsinvesterare som i högsta möjliga mån försöker undvika just sänkningar.

Vilket inköpspris har du på Ratos om jag får fråga?

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Mvh
Ekonomisk Trygghet

пластичная утка sa...

Jag har en del Ratos med ca 20% förlust. Jag funderar på att sälja hela rasket då jag känner att det är väldigt svårt att värdera Ratos.

Aktieboom sa...

Jag har 59,74 i GAV. 633 st. Just nu ligger jag -2,07%.

пластичная утка sa...

Aktieboom:

Vad är det du ser värden i Ratos idag då? Ingången i oljeservice? Biograferna? I övrigt har väl inte så mycket hänt förutom att man sålt ett av de mest vinstgivande, Anticimex.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!