.

måndag 13 maj 2013

En tidlös investering?

Nja jag vet inte riktigt om man kan kalla det för en investering men någon gång i livet vill jag verkligen köpa mig en klocka av högre kvalitet som verkligen håller hela livet ut.




En klocka jag drömt om ett tag nu är Tissot`s Le Locle. Denna klocka kostar ca 4000-5000 kr vilket hade passat in i min budget perfekt. En dyrare klocka hade jag inte vågat bära pga rädslan för att tappa den hade varit för stor. En billigare hade jag antagligen vart för slarvig med och inte vårdat så väl....

En annan sak som gör denna klocka väldigt intressant är att den drivs av armens rörelser dvs den har inget batteri (kan drivas ca 40 timmar utan rörelse)

I dagsläget har jag några billigare klockor liggandes här hemma som endast kostat några hundralappar. Visst, dom är relativt fina och håller tiden perfekt, men det hade känts roligare att dagligen bära en fin klocka på armen som man kan vara stolt över.

Har Ni läsare några finare klockor eller kör Ni med "Ur&Penn-stuket"?

Kanske är det så att folk med intresse för ekonomi och aktier i regel har kvalitetsur hängandes på armen. Eller så är det tvärtom dvs investerarfolket lägger hellre pengarna på aktier än fina klockor....


För övrigt så väntar jag med spänning på utdelningarna från P&G. Enligt www.earnings.com ska dom betalas ut 15 Maj så det är några dagars väntan kvar.

Mvh
Ekonomisk Trygghet






13 kommentarer:

Anonym sa...

Dessvärre brukar man tröttna på klockan som skulle funka livet ut efter bara några gånger på armen.
Jag bär ingen klocka numera har ju tid på mobilen ;)

Booban sa...

Iphone kostar ju mer än den klocka. Mobilen är nu tids fick klocka.

Anonym sa...

Tissot är fina klockor. Jag har haft min i 17år nu. Använder den dagligen dock inte i arbetet då jag har andra krav på klocka där.

Hade jag köpt en ny klocka hade det blivit en Tag Heur i Aquaracerserien. Mycket fina klockor med grym kvalite och attityd. Det är en klocka som sticker ut till ett mycket bra pris. De finns från 8.000kr till ca 20.000kr beroende på vilken klocka man är ute efter.

En sådan skulle jag lätt kunna bära resten av mitt liv (hoppas på minst 50år till).

Mvh Björn

Anonym sa...

Har handlat en EPOCH guldklocka med diamant på tolvans index, kostade 10 papp. Det roliga är att ingen i min närvaro vet att den är en sån fin klocka, förutom jag själv. Känns riktigt bra att äga en kvalitetsklocka.

Tuxie sa...

Den där klockan (T006.408.36.057.00) verkar kosta ca 7500 kr och uppåt, även utomlands. Du kanske blandar ihop den med T41.5.423.53 som kostar drygt 4000 kr. Mycket fina klockor båda två.

Jag har inte ägt ett armbandsur på säkert 10 år, sedan min sista klocka blev ledsen av saltvatten. Har knappt tänkt tanken på att skaffa ett igen men nu blev jag faktiskt lite sugen. :)

Anonym sa...

Här är min följeslagare
http://www.uret.se/omega-seamaster-diver-james-bond-gmt-p-317.html

Brukade aldrig ha klocka på mej innan, men nu är den på jämt

john sa...

@Tuxie

Du har helt rätt, jag trodde inte att någon skulle vara så uppmärksam =)

Klockan på bilden har arabiska siffror (12,3,6 och 9) klockan jag VILL köpa och som är något billigare är utformad med romerska siffror.
Här är länkar till bägge klockorna:

http://www.lindahlsurmakeri.se/prod.asp?id=3908

http://www.tissot.ch/?collections/products/367/n/TISSOT_LE_LOCLE_AUTOMATIC/T006.408.36.057.00

Mvh
Eko Trygghet

Treminutersfeber sa...

Det går ju faktiskt att köpa en klocka som en investering. Många premiummärken är ju beständiga i sitt värde och vissa ökar dessutom. Bäst sits har en vän till mig som är urmakare som köper slitna ur, renoverar och säljer.

The adventures of the ADe sa...

Jag köpte för 3 år sen en begagnad Rolex Submariner LV vilken, förutom att sitta på min arm och glädja mig dagligen, under denna tid har ökat i värde med nästan 10%.. så visst kan det vara en investering.

Jobb och Firma sa...

Skulle precis säga att detta är konsumtion och inte investering, men sen fick jag se The advetures... kommentar. Stämmer det verkligen? Eller så fick han ett väldigt bra pris. Detta kan ju inte gälla för nya klockor.

Själv har jag en ärvd Tissot guldklocka som jag är väldigt stolt över men ALDRIG använder.

Kalle Kr sa...

Det har gällt, men det kan komma att förändras, finns vissa indikationer om disruptiva inslag framöver så skulle inte se det som investering iaf, möjligtvis argumentera för värdebeständighet men då har du alternativ kostnad... Känns som ren excess med klockor för 5-10kkr om man inte är i halvvägs till fu-money

Chrimatistikos sa...

Har en Seamaster Planet Ocean och en Panerai Luminor. Dessa köptes dock innan jag började mitt nya, sparsamma liv :P

Anonym sa...

En beg Rolex är helt klart det säkraste som finns inom klockor, om du vill få tillbaka pengarna eller gå plus. Omega har några klockor som också är dyrare nu än dom såldes nya för..

tyvärr så har ja inte sett många Tissot klockor som ökat i värde.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!