.

torsdag 23 maj 2013

Ekonomisk Buffert, en formula

Det pratas ofta och mycket om hur stor buffert man bör ha vid husägande alternativt vid bostadsrättsägande. Titt som tätt ploppar det upp artiklar på diverse kvällstidningshemsidor och även på ekonomisidor såsom DI och SVD Näringsliv. Nu kommer även jag skriva ett tröttsamt inlägg om detta ;)


shoemoney.com
Warren Buffert


Nej riktigt så illa är det inte, eftersom jag personligen inte gillar publicera siffror från min privatekonomi här på bloggen jobbar jag oftast i procent.
 Igår gick jag och funderade på om man skulle kunna använda någon formula eller liknande för att räkna ut hur stor buffert man bör ha i förhållande till sitt lån.

Ett väldigt enkelt och lätt sätt att räkna på är att man har 10% av summan på sitt totala lån undansatt som buffert*

Några Exempel:

Ex 1.
Familjen "Normal" har ett lån på 1 miljon kronor, deras buffert landar då på 100 000 kr.

Ex 2.
Familjen "Slighty upper class" har ett lån på 2 miljoner kronor, deras buffert landar då på 200 000 kr.


En annan variant på denna formula är att t ex familjen "Normal" investerar 50% av sina 100 000 kr i aktier. På så sätt låter man pengarna jobba och föröka sig lite istället för att bara ligga och vänta på oförutsedda utgifter.

Vad tycker Ni, är detta ett rimligt sätt att räkna på för Sveriges bolånekunder?

Mvh
Ekonomisk Trygghet


*Ett tillägg:
Även om man inte har något lån alls på sin bostad så bör man givetvis ha en buffert. Hur stor den skall vara kan man antagligen bara själv svara på.



4 kommentarer:

Chrimatistikos sa...

Varför skriver du inte dina siffror i bloggen när du ändå är anonym? Den blir ju mycket roligare att läsa med siffror från verkligheten :)

Anonym sa...

Vad är en "formula"?

john sa...

@Chrismatistikos

Jag tycker det känns obekvämt att publicera sådana privata siffror för okänt folk, även fast jag är anonym.

Nu har jag iof inga större summor pengar varken på aktiekontot eller i hemmet men jag är ändå lite paranoid =)

Det är även lite därför jag inte använder Facebook. Jag tycker det känns riktigt obehagligt att folk kan se in i ens privatliv så enkelt.

Men snart får man väl börja använda det också eftersom det mesta integreras med Facebook nuförtiden....

Mvh
Ekonomisk Trygghet

john sa...

@Anonym

Jag läste endast matte A så lita inte på mig nu, men jag tror en formula definieras som en matematisk uträkning med symboliska inslag eller liknande.

B=L/10

B= Buffert
L=Lån

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!