.

torsdag 19 maj 2011

Utdelningar från Peyto inkomna

Såg i morse att Peyto Exploration and Development Corp delat ut pengar till mig. Detta bolaget delar ut pengar varje månad till sina aktieägare vilket är väldigt motiverande, dock har jag en alldeles för liten post aktier i detta bolag för att det skall ge några större summor så antingen kommer jag att sälja av när tillfälle ges, eller så köper jag på mig mer om ett stort, super mega börsras inträffar...

För tillfället så har aktien ökat ca +45% sedan inköp, förhoppningsvis stärks CAD mot SEK lite framöver vilket också bidrar till värdeökning på aktien. Men som sagt rasar aktien så är det inte omöjligt att jag köper på mig mer.

På tal om råvarubolag så tipsade jag för några/något år sedan om Kinder Morgan Energy Partners (Länkar nedan)
http://www.ekonomisktrygghet.com/2009/09/ett-bolag-med-hog-direktavkasting.html
http://www.ekonomisktrygghet.com/2010/02/kinder-morgan-energy-fixar-dina.html

Jag kollade upp lite om hur det har gått för aktien sedan dess:

Chart forKinder Morgan Energy Partners LP (KMP)

Bilden ovan visar hur aktien har gått under 2 års tid och som Ni ser har den gått stabilt uppåt. Efter en liten titt på utdelningarna så såg jag att bolaget delat ut följande summa under respektive år:

År 2009: 4,20 $
År 2010: 4,32 $
År 2011*: 4,55 $

*preliminärt dvs om bolaget delar ut samma summa under kommande kvartal

Utdelningarna har alltså ökat konstant under dessa tre år, ingen extremt bra utdelningstillväxt men om man räknar med värdeutvecklingen på aktien så blir det en riktigt bra investering.

1 kommentar:

Anonym sa...

Var dock medveten om att utdelningar från KinderMorgan beskattas med 35% skatt i Sverige även om den ligger i en kapitalförsäkring.

Har tyvärr lärt mig det den hårda vägen.

//Calimero

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!