.

tisdag 17 maj 2011

Att komma igång med Aktiehandel

För Er som inte har börjat handla med aktier än och inte riktigt vet vart Ni ska starta så tänkte jag här skriva en liten guide över hur man börjar handla med aktier och andra Finansiella Instrument.



Steg 1: Öppna en aktiedepå/Kapitalförsäkring

I dagsläget är det en traditionell Aktiedepå och Kapitalförsäkring man oftast brukar välja emellan för att handla aktier med via nätet. Även om jag rekommenderar att man öppnar en Kapitalförsäkring så kan jag inte svara på vilken sparform som är bäst för just Dig.

Fördelarna med en kapitalförsäkrning är att alla vinster är skattefria och att man slipper att deklarera sina Köp/säljaffärer. Däremot så måste man betala en årlig avgift till nätmäklaren plus att det inte går att kvitta vinster mot förluster.

Fördelarna med en traditionell Aktiedepå är att man slipper den årliga avgiften, man äger sina aktier personligen (rösträtt på bolagsstämmor) och dessutom går det att hitta aktiedepåer med riktigt lågt courtage. T ex så har www.nordnetdirekt.se ett minimumcourtage på endast 9 Kr vilket är riktigt lågt.

Det bästa man kan göra är egentligen att läsa på ordentligt om bägge sparformerna för att sedan bilda sig en uppfattning om vilken som är bäst för en själv. allt finns att hitta bara genom att googla på T ex "Kapitalförsäkrning vs Aktiedepå" eller liknande.


Steg 2: Läs på ordentligt

När man väl har ansökt om att öppna en depå/kapitalförsäkrning så brukar det ta någon vecka innan alla papper har skickats in och depån kan öppnas. Då kan det vara en bra idè att läsa på om grunderna inom aktiehandel så att man vet hur det fungerar INNAN man börjar köpa på sig aktier hej vilt. Jag länkar här nedan några bra sidor som ger både information och Inspiration till aktiehandel:

http://www.redeye.se/ Nyhetssida om aktier, aktietips etc..
http://www.4020.se/ Blogg om värdeinvestering och utdelningsaktier
http://www.va.se/ Nyhetssida
http://www.privataaffarer.se/ Nyhetssida
http://www.di.se/ Nyhetssida
http://www.nordnet.se/ aktiemäklare
http://www.nordnetdirekt.se/ aktiemäklare
http://www.avanza.se/ aktiemäklare
http://www.aktiespararna.se/ Mycket bra sida om aktiehandel


Och kanske den viktigaste länken, www.bokus.com Här finns hundratals böcker om aktiehandel m.m... En bok som jag kan tipsa om redan nu är Tradingguiden som tar upp i princip allt du behöver veta för att komma igång med aktiehandel.


Steg 3: Börja handla aktier

När man väl har fått igång sin depå och satt över pengar så rekommenderar jag att man tar det väldigt lugnt och försiktigt i början. Många gör det misstaget (inkl mig själv) att dom är för ivirga i början och köper på sig aktier som dom egentligen inte vet någonting om utan bara sett köprekommendationer på något forum, eller helt enkelt för att företaget låter spännande och nytt.

Företag som har en lång historik och dessutom delat ut pengar till sina aktieägare under flera årtionden är oftast dom som det är lägst risk att investera i. Är man ny inom aktiehandel så kanske det är just dessa företag man skall inrikta sig på i början eftersom det tar många år att lära sig hantera förluster känslomässigt på ett bra sätt.
Köper man aktier i sk Högriskbolag så är chansen stor att man förlorar stora summor pengar snabbt och då kan det vara lätt att tappa motivationen till att fortsätta handla med aktier....


Jag personligen har handlat med aktier i några år och känner att det är först nu som jag vågar köpa på mig aktier som har en lite högre risk än de "vanliga" trygga aktierna såsom Coca-Cola, Mc Donalds, Ratos, Astra Zeneca m.m...
Min strategi var när jag började med aktiehandel att endast köpa Utdelningsaktier dvs bolag som delar ut pengar till sina aktieägare. Denna strategi har jag följt ganska väl och dessutom har den fungerat bra. Pga att bolagen har så pass låg risk har jag kunnat sova gott om nätterna och dessutom har aktierna ökat stadigt under årens lopp.

Jag hoppas Ni fick lite hjälp på traven med detta inlägg och lycka till med Er aktiehandel!


Mvh //Ekonomisk Trygghet

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg! Du kanske skulle ha med länken www.aktiespararna.se också.(Kanske den viktigaste...)



PS.Tipsa gärna om fler bra månads- och kvarrtalsutdelare.


/Mike

Mattias sa...

Om man ska börja handla med aktier nu så är det nog väldigt viktigt att följa rådet om att börja smått. Satsa smått under läroperioden. Vid nästa större börsfall kan man då nyttja de kunskaper man förvärvat och satsa lite större i bolag som värderats ned.

john sa...

#Anonym

Tack för tipset, jag lägger till länken direkt!
Kanada har en del bra Månadsutdelare, ska kika lite mer på dom framöver.

#Mattias
Ja det har du helt rätt i, konjukturen är i en uppåtstigande trend just nu så precis som du skriver gör man nog bäst i att vänta in en "crash".


Jag började köpa aktier för bara några hundra kronor per tillfälle via aktiedirekt som har ett lågt courtage. Jag gjorde givetvis inga stora vinster men det var ett bra sätt att lära sig handla aktier på.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Simon@aktikunskap sa...

Bra inlägg och en bra start, håller med om att aktiespararnas sajt är en bra start för den som söker bra artiklar närsläktade mot värdeinvestering fundamental analys. Långt bättre än börsblaskorna med "heta" rubriker!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!