.

lördag 5 december 2009

Är daytrading svårt?

Det sägs ju att ca 95 % av alla som försöker sig på daytrading i slutändan förlorar pengar.

Men hur gör man då om man vill vara en av de där 5 vinnande procenten? Hur svårt är det t ex att uppnå 0,5 % i vinst dagligen om det är det man har som uppsatt mål?

Jag var ute på en långpromenad för en stund sedan med hunden och började fundera lite på hur det vore att jobba med daytrading hemifrån. Bli nu inte rädda och tro att jag kommer lämna utdelningsinvesteringen för det kommer jag inte göra =)

Tänk Er följande daytradingstrategi:

Låt oss säga att jag bestämt mig för att trada med 200 000kr och har som mål att varje dag gå 1000 kr i vinst. Det innebär att jag varje dag i genomsnitt måste gå 0,5 % i vinst. Om jag tradar 25 dagar på en månad blir detta sammanlagt 12,5 %. I slutet av månaden skall jag alltså fått in 25 000kr vilket borde vara en tillräckligt hög månadslön.

Nu till frågan, är det trovärdigt att man lyckas uppnå 0,5% i snitt dagligen?

En annan fråga jag har är hur många bolag tradar vanligtvis en daytrader i, intriktar dom sig på 1-2 aktier och följer dess utveckling dagligen för att hitta ett mönster i dagshandeln?


Om det är någon där ute som vet mer än mig om detta så får ni gärna kommentera. Som sagt så inriktar jag mig helt och hållet på utdelningsinvestering så jag kanske är helt ute och cyklar med detta inlägget =) Hur som helst så hade det varit roligt med lite kommentarer!

Mvh //Ekonomisk Trygghet

5 kommentarer:

Herr K sa...

Personligen skulle jag aldrig klara av pressen med att vara daytrader. Jag kan tänka mig att det är lite som att vara en storspelare i poker: stora pengar står på spel, det är små marginaler och risken för att förlora är större än chansen att tjäna pengar.

Visserligen finns det de som kan leva på det, men: det krävs ett mycket stort engagemang (sitta framför datorn hela dagen när börsen är öppen, studera de amerikanska börserna om kvällarna). Själv skulle jag antagligen känna mig för låst vid datorn för att inte riskera förlora pengar.

Nä, usch för daytrading. Men det är bara min egen, högst ödmjuka åsikt...:P

ZedsDead sa...

inte för att vara sådan men 0,5% om dagen, 20 dagar i månaden (inte 25) blir 10% i månaden eller 120% om året. Att ha 120% avkastning om året så blir du en av världens rikaste efter 10 år i princip oavsett startkapital, detta är ett helt orimligt mål.
Att få 0,1% om dagen i genomsnitt (du kommer ha flertalet förlust dagar med självklart) är bara det svårt.

john sa...

#Herr K

Precis som du skriver så är det nog en väldigt stor press man har. Förlustdagar slår säkerligen hårt på psyket och självförtroendet. Långsiktiga Investeringar is the shit! =)

#ZeadsDead
När jag tänker efter så har du ju helt rätt i att det blir alldeles för hög avkastning på ett år, så det var precis ett sådant svar jag ville ha. 0,1% hmm då skulle det innebära att jag hade behövt ett mycket mycket större kapital att trada med.

#40procent20år
Ja precis som Zeads Dead förklarat för mig hade jag räknat med en alldeles för hög daglig avkastning. Jag kommer följa ditt tips och hålla mig till Utdelningsinvestering/ "vanlig" aktiehandel =)
Dock hade det kanske inte skadat för min delatt läsa en bok om teknisk analys.

Ingmar sa...

När du väl har en strategi som du vet håller, verifierad genom bla backtrading.
Så tror jag att detta ger dig en hyfsad uppskattning vad du behöver avsätta:

1/ ca 2 år utan något överskott från din börshandel. Dvs det är din lärotid. Du kommer under denna att tjäna och förlora pengar om vartannat. När plus och minus summeras per halvår ligger du på kanske ungefär på noll. Det är under denna tid du förstår hur du själv reagerar och fungerar när det händer, dvs i realtid i börsskärmen sken.

2/ eftersom ditt jobb nu är att trada, så har du inga vanliga löneinkomster under 2 år. Hur mycket är det under två år? 300 000? 400 000? 500 000? Mer?
Till det behöver du lägga förlorade pensioninbetalningar, tex PPM, försäkringskassa och tjänstepension.

3/ Du ska vara mentalt förberedd på att de, var det 200 000 du sa att du skulle trada med, har förlorats helt och hållet. Eller rättare sagt: Räkna med att dom pengarna är borta. Alla andra utfall är positiva och ger dig välbehövlig positiv energi

4/ Att trada själv, varje dag, utan jobbarkompisar är det få som klarar. De flesta är uppväxta att jobba i grupp, från dagis till universitet, du har varit i grupp från det du är ett barn till det att du är sambo eller gift.

5/ Ditt resultat beror på dig och endast på dig. Du kan inte skylla dina resultat på någon annan. Å andra sidan är förtjänsterna dina och ingen annans.

Jag såg följande skrivet på ett spel för många år sedan: "Takes 5 minutes to learn, and a lifetime to master".

Jag tror att det är ett ganska bra sätt att beskriva daytrading.

john sa...

Riktigt bra sammanfattning där Ingmar. Nu när jag läst igenom den förstår jag bättre varför det inte är många som klarar av att leva på dagshandling.

Mvh //Ekonomisk trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!