.

fredag 8 maj 2015

Utdelning H&M

Igår kom pengarna från H&M in på kontot. Jämfört med föregående år ökade inkomsten från H&M med +2,6% Detta är ingen imponerande utdelningstillväxt men vi ägare får väl vara nöjda med att bolaget faktiskt delar ut en så pass stor summa. En tröst är att H&M expanderar kraftigt i alla länder, dessutom ligger min direktavkastning på 5,5% så det är bättre än att ha pengarna på banken.

På tal om banker så har många klagat på den låga sparräntan det senaste året, jag pratar om "vanliga" privatpersoner som inte har några enorma summor. Jag skulle vilja säga till dessa personer att det är bättre att ha pengarna I banken än På banken (med det menar jag såklart att man istället skulle ha köpt aktier i bankerna) Troligtvis kommer räntan vara låg ett längre tag framöver och bankerna fortsätter att tjäna stora summor pengar på oss privatpersoner.



Jag har försökt förutspå lite hur stor utdelningstillväxten i portföljen  kommer att bli i Maj månad jämfört med föregående år. Enligt mina beräkningar borde den landa på ca +8,7% Denna ökning kommer endast bero på företagens utdelningshöjning och jag får vara riktigt nöjd eftersom dollarn var mycket svagare föregående år.




På återseende!

1 kommentar:

Kampen mot index sa...

Helt okey, utdelningstillväxt :)

Kampen mot index

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!