.

torsdag 28 maj 2015

Mer om Northwest Healthcare

Som jag skrev Här har en nytt inköp i Northwest Healthcare properties gjorts. Även om många anser att detta är ett defensivt bolag med relativt låg risk känner jag mig LITE obekväm och nervös att gå ut på outforskad mark. För ett antal år sedan låg dock Realty Income  som har en liknande bolagsform och inriktning i min portfölj. Under de åren jag ägde Realty tickade utdelningarna in VARJE månad utan några som helst avbrott, jag kommer att ge Northwest en chans och förhoppningsvis blir det ett stadigt kassaflöde även från detta bolag.


Northwest healthcare gick nyligen ihop med Northwest international Healthcare. Detta innebär att bolaget nu äger fastigheter över hela världen, närmare bestämt Kanada, Brasilien, Tyskland och Australien. Detta är enligt mig väldigt positivt eftersom vi ägare då får en större riskspridning i fastighetsportföljen, dessutom minskar valutarisken. Man måste ändå ha i åtanke att denna sammanslagningen kan skapa en del oförutsedda problem som även kan reflekteras i aktiekursen,

Jag tror dock att på längre sikt kommer kursen att klättra upp mot 10 CAD, och det var därför jag köpte en så pass liten post (ca 7000 SEK) courtaget för köp i Kanada ligger på hela 267 kr. Om det känns bekvämt att äga detta bolag och ett nytt köp görs i framtiden kommer jag troligtvis dubbla inköpssumman för att inte förlora alltför mycket på courtaget.

Summering:

om utdelningarna rullar på som planerat kan jag räkna med en årlig direktavkastning på ca 9%

utdelningarna kommer in varje månad vilket ger ett gött cashflow och även en känsla av att man är hyresvärd (vilket man blir indirekt)

eventuellt kommer fler inköp att göras i framtiden 

outforskad mark, ihopslagning med en annan REIT, högre kommande räntor, uthyrningsgrad, lagförändringar, ja det finns risker även med detta bolag.....


Mvh
Ekonomisk Trygghet


2 kommentarer:

Henrik Johansson sa...

Jag har haft NWH sen juni förra året och gått ungefär plus/minus 0 om man sammanfattar utdelningen och kursnedgången. Ingen höjdarinvestering men har iallafall inte förlorat pengarna. Man kan aldrig gardera sig mot fiffel men dom expanderar ju inte hysterisk takt och ledningen sitter kvar dag ut och dag in.

john sa...

@Henrik

Även om aktiekursen har gått ner så är det ju skönt att utdelningarna trillar in iaf. Har du funderat på att köpa mer aktier i bolaget?

Mvh
Eko Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!