.

lördag 30 maj 2015

När ska man vara nöjd?

I dagsläget har jag tio stycken bolag i min utdelningsportfölj. Det är stabila bolag och portföljen är sammansatt på ett sådant vis att det trillar in utdelningar varje månad.

Portföljen

Northwest Healthcare Properties

Procter & Gamble

För tillfället känner jag mig väldigt nöjd med denna portfölj. Som jag skrev genererar den ett stabilt kassaflöde varje månad och jag kommer inte att sälja av några aktier om inte ett säljargument uppstår (minskad/kapad utdelning, lönsamhetsproblem under en längre tid m.m...)

Frågan är nu, ska man hålla fast vid dessa tio bolag och istället köpa på sig mer aktier i respektive bolag vid dippar, eller är det bättre att fortsätta jakten och kanske diversifiera portföljen ytterligare med kanske tjugo bolag totalt?

Personligen så borde jag vara nöjd med tio bolag i min portfölj eftersom min fritid är väldigt begränsad i dagsläget, därför kan det vara svårt tidsmässigt att följa fler. Dock tycker jag det är väldigt kul att köpa aktier och frågan är om jag är tillräckligt tålmodig för att "sitta still i båten"

Ett alternativ är faktiskt att köpa in mig i biltillverkaren Tesla, jag har funderat på detta ett tag och bolaget kommer då att få agera krydda i portföljen. Efter katastrofen med Northland Resources* har jag lovat mig själv att aldrig mer köpa aktier i bolag som inte tjänar pengar. Tesla tjänar pengar men går i dagsläget inte med vinst...


Hur resonerar Ni läsare kring detta, har ni mer eller mindre än tio aktier i er portfölj?


* För några år sedan lärde jag mig en läxa den hårda vägen. Nästan halva portföljen investerades i Gruvbolaget Northland Resources som sedan gick i konkurs. Jag tänkte inte så mycket på riskerna utan mest på möjligheterna, sen gick det som det gick...





6 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har alla tidigare erfarenheter av investeringar som gått bra och mindre bra. Läropengar. Jag har två hela löften som jag givit mig själv och det är att bara investera i bolag som delar ut och inte förlora pengar.

Tesla må vara intressant men det kommer en tid då företaget, om det lyckas, tjänar pengar på sista raden. Som aktieägare, Buffett, Lundberg osv. så kan man vara tålmodig. Lynch berättade i ett tal runt -94 (finns på Youtube) att man kunde vänta med Wal-mart och Cola tio år efter börsintroduktion och fortfarande få om det var 20 eller 30 gånger pengarna under 40 års tid.

Om Tesla fortsätter sin resa så kommer du få tillfälle att köpa in dig i bolaget och då under dina premisser. Mitt råd, om än svåra råd, är att vänta med köp.

/Player

Fredrik von Oberhausen sa...

Har själv runt 20 företag och det kommer antagligen att öka.

Hinner inte med att följa dom alla framförallt pâ vâren när ârs rapporter och kvartal ett rapporter kommer ut nästan samtidigt och jag tycker dâ att det är urdâligt av mig att vara en sâ ignorant ägare.

Jag tror / hoppas dock att detta skyddar mig frân förhastade handlingar vilket kommer att kunna ge utdelning i lânga loppet.

Anonym sa...

Eftersom jag anser att det finns en hel del bra bolag (fler än 10) så försöker jag köpa in mig i så många jag kan. Därmed sprider jag riskerna och det är inte allt i världen om jag gör ett misstag. Har man 10 bolag och 1 bolag går under så är det 10% av ens portfölj.

Om man ska blanda lite olika marknader (USA, Sverige) och branscher så kommer man lätt upp i 20-30 bolag.

Men det behöver inte passa alla :)

/XO

Booban sa...

Tror jag ha 40 olika bolag nu. Jag har inga problem. Fokusera bara på de aktier du har köpt nyss, de gamla har du redan beslutat om och de sitta säkert. Köpa man bara säker, stora, kvalité utdelningsbolag, behöver man inte ha så mycket koll på dem. Tror inte det är smart att låta en konstgjord gräns att hindra dig från att göra ett bra köp.

Unknown sa...

Jag tänker helt utifrån vad som för mig är rätt förutsättningar för en aktiv portfölj med bra riskhantering. Då har jag landat på 12-15 aktier inklusive några investmentbolag samt att jag alltid har minst 6-7 branscher och bolag från Norden, Usa och Tyskland i portföljen (med så bra geografisk exponering som möjligt). Med andra ord, innehållet spelar stor roll för mig när jag tänker riskhantering

Du har ju stora kvalitetsbolag inom lite olika branscher. Då räcker kanske 10 aktier rätt långt?

Gillar Tesla men det är en rätt svår aktie, eller?

Rikedom sa...

Jag har 7 st olika bolag i min portfölj med olika branschinriktningar. Jag har även valt att ha olika inriktningar på länder som bolagen vänder sig till. Som de flesta har skrivit ovan så tror jag på att ha fler bolag än vad jag redan har, jag vill gärna äga cirka 15 bolag men inser att det kommer vara tufft för mig att hinna läsa på om alla bolagen och vad som händer i bolaget och i omvärlden.
/Rikedom

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!