.

onsdag 27 mars 2013

Semester och utdelningar

Nyss hemkommen från en veckas semester. Plånboken blev rejält sargad under resan men det var lätt värt det. En vecka i solen ger extremt mycket energi och gör att man kan hålla ut tills sommar kommer här i Sverige.

Nu är det bara att ta nya tag och kämpa på med aktieportföljen. Denna månad blir det en tusenlapp som åker in i portföljen, många bäckar små...


För övrigt så såg jag att det kommit in utdelningar på min Kapitalförsäkring.Denna gång var det pengar från Läkemedels-företaget Astra Zeneca. Astra delar ut 2 gånger per år, en gång på våren och en gång på hösten. 

En annan positiv nyhet för mig var att i mina deklarationspapper så hade skatteverket redan gjort avdrag för skatten som jag betalt på mina utdelningar från det Amerikanska bolaget (P&G) som jag har i Investeringssparkontot. Detta trodde jag var något som man var tvungen att fylla i själv.




Ovan ser Ni en bild på en Whisky jag passade på att Investera i på Tax-freen. Då jag nu har jag några sorters oöppnade mackmyra ståendes + denna funderar jag på att starta en liten Whiskysamling med anknytning till Norden. Tanken är sedan att spara dessa i MÅNGA år och möjligtvis sälja vid pensionen (om dom ökat i värde)

Kom gärna med tips på Whisky från Norden, gärna begränsade utgåvor som inte kostar skjortan =)


Mvh
Ekonomisk Trygghet

5 kommentarer:

stabilekonomi sa...

Highland park är en god Whisky, hittar inte flaskan på bilden i systembolagets beställningssortiment så den finns väll bara på taxfree antar jag. De gamla Macmyra Preludium kan nog bli intressant att spara,har redan gått upp en hel del i pris. Tyvärr har jag inte hela samlingen och ettan är en av de som saknas.
Annars hittade jag den här http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=highland+park&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=723096&varuNr=10153&filters=searchquery%2c
kanske kan vara något, anknytning till Norden är det i alla fall och priset 1399 kr är ju inte direkt billigt men inte så farligt ändå.
Är tydligen den andra i en samling som heter Valhalla Collection.
Ha det bra.

MrOffshore sa...

Whiskey vet jag inte så mycket om förutom att Mackmyra ökar bra i värde eftersom det ges ut få ex varje år.

Dock kan jag tipsa om att spara på Absolut Vodka-flaskor.. Finns en hel del flaskor som bara gets ut i några få tusen ex och dom ökar varje år i värde oxå

john sa...

@stabilekonomi

Valhalla Collection, det måste jag titta närmare på. Tack för tipset!
Det stämmer bra att Highlanden jag köpte endast finns på Tax-freen.

@MrOffshore

Det var nytt för mig, är det bara själva flaskan som ökar i värde då eller gör man bäst i att även spara innehållet?

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

Jag tycker inte att du över huvud taget ska investera i whisky. Alkoholindustrin ställer till med en hel del problem. Myntets baksida är lika stor som framsidan. Att tala om personligt ansvar fungerar uppenbarligen inte i länder som t ex Ryssland, Finland, England och Sverige.

Alkoholfri skål på dig!

Kalle Kr sa...

Höll du inte på med vin ett tag oxå? Lägg ner whiskey o vin nsamlandet (i ekonomisk hänseende iaf, om du sparar o sen dricker upp go for it), avkastningen kommer bli dålig det är troligen bättre att spara mer i din portfölj, ger mycket bättre ränta på ränta effekt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!