.

söndag 3 mars 2013

Lite tankar om mitt delägande i Ratos

Sedan jag köpte aktier i Bolaget Ratos för några år sedan har aktiekursen dippat ner hela -33%

Jag tror att många personer (även utdelningsinvesterare) hade sålt i detta läget och letat sig vidare till andra bolag. Jag själv har tänkt på detta en del och har kommit fram till att så länge Ratos inte stryper sin utdelning helt eller sänker den ytterliggare så får bolaget ligga kvar i min portfölj.

I dagsläget ligger min direktavkastning på 3% i Ratos. Det är acceptabelt, inte bra men som sagt acceptabelt....

Detta året kommer jag läsa igenom Ratos rapporter extra noga (nästa rapport 8 maj) och även slänga ett extra öga på aktiekursen. Det blir antagligen senare i år/ början på nästa år som jag får ta en slutgiltig ställning till hurvida Bolaget ska säljas eller behållas...



Mvh
Ekonomisk Trygghet

3 kommentarer:

Booban sa...

Man måste väl analysera från nuläge, inte vad som har redan hänt som du inte kan göra någonting åt.

Vilket håll kommer Ratos att gå nu? Om du tror att det ska ner ännu mer ska du sälja. För mig har Ratos gått upp 7% och jag tror att den kan bara gå upp.

Anonym sa...

Du måste väl fått en del utdelning när du ägt bolaget några år.

Jag tycker aktien är spännande på dessa nivåer. Bolaget gjorde helt rätt att sänka utdelningen för att kunna köpa offshoreföretaget. Alternativet vore att skippa att skapa värde för framtiden.

Anonym sa...

@booban och anonym

Jag tror också på bolaget och är inte speciellt nervös inför ett fortsatt ägande av Ratos. En sådan här tillfällig sänkning av utdelningen kan jag acceptera (som jag skrev ligger direktavkastningen ändå på godkända 3%)

Däremot hoppas och förväntar jag mig att Ratos ökar utdelningen något nästa år. Dom som väljer att köpa in sig i bolaget nu tror jag kan få en riktigt bra avkastning framöver.

Mvh
Ekonomisk Trygghet från mobilen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!