.

tisdag 5 mars 2013

Dags att ligga lågt med inköpen?

De Amerikanska börserna går riktigt bra i år, nästan för bra för oss som är sugna på att köpa aktier. Det man kan göra istället är att samla på sig likvida medel och hoppas på tillfälliga dippar i de bolag som man vill köpa.

Från DI

Från SVD Näringsliv

Jag personligen tycker det är enklast att köpa när alla länders börser sjunker på en och samma gång, då vet man att det inte är bolagen som det är fel på utan helt enkelt marknaden som blir rädd/vill skydda sina pengar. Saker som kan påverka hela finansmarknaden är t ex:

Naturkatastrofer
Krig
Stora finansiella kriser (ex Greklandkrisen)

Det "tråkiga" är att man inte kan förutspå NÄR dessa dippar kommer, dessutom kommer dom inte alltför ofta vilket innebär att det är svårt att komma in i stora stabila bolag till vrakpriser.

Jag har svårt för att hålla i mina pengar eftersom det är så pass kul att köpa aktier =) Men nu skall jag försöka hålla mig ett tag och verkligen vänta på rätt läge att köpa (när nu det blir!?)

Notis: Vill bara tillägga att jag givetvis inte går och väntar på att det ska utbryta krig eller naturkatastrofer, så hemsk är jag inte. Jag ville bara påpeka att det är enklare att köpa aktier och få en bra framtida avkastning vid kristider.

Mvh
Ekonomisk Trygghet





3 kommentarer:

Tuxie sa...

Jag har till stor del dragit mig ur börsen för närvarande, förutom tjänstepensionen och PPM som primärt fortfarande ligger i olika aktiefonder. Har nu en blandning av hedgefonder (Atlant Stabil och ska skaffa ISK direkt hos Brummer för MS 2xL), TrustBuddy, Zidisha samt Better Globe (som ersatte privat pensionssparande eftersom det är mer än 20 år till pension för mig).

Sover tryggare om nätterna nu. :)

Anonym sa...

@ tuxie
Det låter smart att du sadlar om till säkrare investeringar. Jag har tidigare inte hört talas om de hedgefonder du radar upp. T ex trustbuddy är det samma bolag som trustbuddy här i Sverige (snabblån till privatpersoner) ?

Mvh
eko trygghet

Tuxie sa...

Ja, det är snabblåns-TrustBuddy. Får fin avkastning där med kontinuerlig ränta-på-ränta eftersom man får lite avkastning nästan varje dag som genast lånas ut igen. Vågar dock inte ha så stor del av pengarna där ännu. Det känns inte heller helt etiskt. :)

Atlant Stability är en mycket stabil hedgefond som ofta blir rekommenderad och har högsta betyg hos Morningstar:
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=145768

Brummer Multi-Strategy är en av Sveriges största hedgefonder. Den har tagit sig igenom alla större börsras med mycket väl godkänt. Det är en fond-i-fond (utan extra avgifter) som kombinerar Brummers övriga fonder. 2xL-versionen är Multi-Strategy med 2x hävstång. http://www.brummer.se

Hos Zidisha ger man mikrolån till entreprenörer i utvecklingsländer. Till skillnad från andra mikrolåneinstitut så tar de bara 5% i ränta och du får resten av räntan (0-13% och du väljer själv). Jämför detta med andra stora mikrålåneinstitut som t.ex. Kiva där du inte får någon ränta alls och låntagarna får betala 30-40% årlig ränta till halvkriminella mellanhänder med indrivare.

Better Globe planterar träd i halvöken i Afrika. Du får % av avkastningen som träden producerar (rågummi, frukter) och virket när ädelträ skördas efter 20 år. Utslaget på 20 år motsvarar det ca 13% årlig avkastning, varav större delen kommer i en klump år 20.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!