.

onsdag 13 mars 2013

Min pension är här

Idag damp kuvertet ner i brevlådan där det är beräknat vad jag ska få ut i pension vid 65 års ålder.

Jag får väl erkänna att min koll på pensionen är väldigt dålig. Dock har jag förstått att det är premiepension och allmän pension som redovisas i det orangea kuvertet.

Enligt pensionsmyndigheten kommer jag få ut ca 12 000 kr vid 65 års ålder. När jag gick in på minpension.se och gjorde en prognos med tjänstepensionen inräknat skulle jag få ut över 20 000 kr i månaden vilket låter extremt högt eftersom jag definitivt inte är någon höginkomsttagare.

Nej det enda vettiga att göra är antagligen vara disciplinerad när det kommer till det privata pensionssparandet. Även om man inte lägger undan massa pengar varje månad så är det viktiga att man inte nallar av kapitalet.

En annan sak jag precis gjort är att byta ut en av mina fonder i Premiepensionen. Tidigare bestod "portföljen" av BlackRock World Energy Fund och Amundi Funds Equtiy Global Gold Mines.

Jag bytte ut Global Gold Mines mot Avanza Zero. Förhoppningsvis blir det ett bra byte som minskar risken och gör att jag kan sova bättre i väntan 65-årsdagen....

Mvh
Ekonomisk Trygghet

4 kommentarer:

Andreas sa...

Vet inte hur gammal du är men gissar att du har ett tag kvar till pension. 20 000 om 20 år kommer man nog inte långt på i dessa utvecklingstider, tänker då på inflation

Anonym sa...

@andreas ekman

Jag glömde nämna det i inlägget men pensionssumman är beräknad med dagens penningsvärde mätt (det står så på pensionsmyndigheten) eftersom det då blir enklare att räkna ut sina levnadskostnader.

Så den egentliga summan jag får ut landar antagligen på 30 000 - 40 000 kr, men som sagt så får man sitt besked i dagens penningsvärde mätt.

Mvh ekonomisk trygghet från mobilen

Svante sa...

Intressant läsning om pensionerna.

Lägg gärna ut din analys på www.diforum.se så kan vi diskutera.

hoppas jag ser dig där.

Ulladr sa...

Instämmer med Svante!

Hoppas jag hittar dig bland eliten på www.diforum.se snart!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!