.

söndag 10 mars 2013

Räkna Bostadsrätten som tillgång?

Den ständigt återkommande frågan, ska man räkna sitt boende som en tillgång?



Jag och min sambo är  på god väg att titulera oss som miljonärer (nåväl,vi har några hundra tusen kronor kvar dit men men..) ELLER så kan vi titulera oss som skuldsatta löneslavar med skulder på över en miljon kronor. Allt beroende på om vi räknar in vår bostadsrätt som en tillgång.

Jag vet inte riktigt vilka tillgångar bolag räknar med i sitt Egna Kapital men för oss små privatpersoner så gör det STOR skillnad om man räknar med bostaden eller ej.

Jag personligen tänker inte varje dag på hur mycket vår bostadsätt är värd vid en eventuell försäljning men ibland försöker jag få en överblick över våra totala tillgångar (inte bara aktier) och då räknar jag med bostaden som en tillgång.


Vår nuvarande plan är i stora drag att:


Bo i bostadsrätten i några år till

Flytta lite utanför stan till ett hus som ej kostar mer än vad vi säljer bostadsrätten för

När vi blir äldre och barnen skaffat eget boende flyttar vi in i en hyresrätt i stan


Så även om priset på bostadsrätten/huset kan gå upp/ner så är det fortfarande en tillgång som kommer att säljas till en köpare i slutändan. Det är en svår fråga som har diskuterats i evigheter. Läs t ex kommentarerna i detta blogginlägg så förstår Ni att folk har svårt att enas.

Min definition av tillgångar är saker som KAN öka i värde men som även kan sjunka beroende på marknadsklimatet. Detta kan vara saker som:

Fastigheter
Silver
Guld
Aktier/Börsinstrument
Vin*
Whisky*
Konst*
Antikviteter*
m.m...

* Investeringsobjekt dvs inte produkter som masstillverkats

Min definition av saker som INTE är tillgångar är konsumtionsvaror och andra produkter som till 100% kommer att säljas till ett lägre värde än inköpspris:

Bilar
Tv
Mobiltelefon
Cykel
Dator
m.m...

Givetvis går även dessa saker att räkna som en tillgång eftersom man antagligen får in lite pengar vid en eventuell försäljning (alá lyxfällan på tv3), dock räknar inte jag dessa produkter som tillgångar.


Hur tänker Ni kring detta?



Mvh
Ekonomisk Trygghet



8 kommentarer:

Booban sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Booban sa...

Jag ser min lägenhet och mina prylar som en "bas" som är ett minimum krav i mitt liv. Visst är de tillgångar men jag behöver inte räkna in dem tills efter att jag ha sålt dem.

För att bli kallad miljonär räknas bara likvida medel som jobbar åt dig tycker jag.

Sparränta sa...

Den del av Bostadsrätten/Huset som du har lån på tillhör banken och är en skuld och kostnad. Hyr du ut lägenheten så att intäkterna täcker räntekostnader/månadskostnader så blir det en tillgång för dig som genererar kassaflöde. För att vara miljonär krävs en miljon på tillgångssidan som helst genererar inkomster.

Som du säger så ser alla olika på den här punkten. Tack för en bra blogg :)

john sa...

@Booban och Sparränta

Jag tycker Ni har sunda tankar kring vad som är en tillgång eller ej. Något som genererar kassaflöde helt enkelt.

Jag kom på en annan formulering kring vad som kan kallas tillgång (min personliga åsikt)

"Allt som köps i investeringssyfte är en tillgång"

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Jobb och Firma sa...

Många av dessa missuppfattningar grundas i "Rich dad, Poor dad", där Kiyosaki menar att ditt eget boende inte kan räknas som en tillgång utan som en kostnad och risk.

MEN, det folk inte fattar är att samtidigt som det är ett väldigt bra sätt att tänka, för att skaffa sig riktiga investeringar, så är det är inte ett bra sätt att faktiskt göra sina räkenskaper (balansrapporten).

Man kommer att ta felaktiga beslut om man säger att ett övervärde i boendet inte är värt något. Då skulle det alltid vara en dålig affär att köpa sitt boende och till och med att amortera av lånet på eget boende.

Sensmoralen i boken är att du ska göra riktiga investeringar om du vill bli rik, inte bara bo dig rik. Men när du gör ditt bokslut är det helt självklart att du tar med värdet på huset och sommarstugan, precis som varje företag tar med fastigheter, maskiner och sånt i sin balansrapport.

Själv gör jag en lite förenklad variant, eftersom inte heller jag vill blåsa upp värdet bara för att grannen sålt dyrt. Därför använder jag inköpspriset plus eventuella investeringar i bostaden för att redovisa nettoförmögenheten. Eventuellt övervärde syns inte förrän jag säljer.

Bilar och saker räknar jag däremot aldrig med, mest som en markering att värdetappet är så stort. Skulle vi börja köpa bilar för över 100' kanske man skulle kunna ta med dem, tillsammans med en nedskrivningsplan, men det känns inte så intressant.

Anonym sa...

Jobb och Firma,
Tror både inlägget och kommentarerna syftade till hur man ska tänka kring sin bostad med lån som tillgång, inte hur var och en sedan redovisar sina tillgångar i balansräkningen.

Tror ingen ser sitt hus/bostadsrätt som en ren skuld, mer vanligt är nog en säkerhetsmarginal på värdering. Du sparar pengar och har en frihet under tiden du äger ditt boende. En egen bostadsrätt är en tillgång jämför med en hyresrätt. Sen är det viktiga att man gör ett bra köp för rimligt pris och ränta. Det är väl här mångas bostadstillgång blir mer åt skuldhållet än en tillgång.

/Berra

Jobb och Firma sa...

Berra, jag hoppas att det är så, då är det ganska klokt.

Chrimatistikos sa...

Är varan värd något? Dvs, får du pengar för den när du säljer den? Ja? Då är det ett tillgång.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!