.

tisdag 15 november 2011

Jag märker inte av någon bostadsbubbla...

Nu har vi varit på 3 st visningar och samtliga hus har bara efter några dagar sålts för flera hundratusen kronor över utgångspriset. Folk pratar om bostadsbubblor och sjunkande huspriser men detta är inte något jag märker av (kan tillägga att jag bor i Hallands län)

Vi har nu blivit omsprunga rejält i 2st budgivningar och har nog kommit till insikt att alla hus säljs till ett pris som är långt över utgångspris. Så antingen får vi helt enkelt spara ihop lite mer pengar innan vi slår till eller så får vi prova att lägga skampris på fuktskadade hus som ingen vill köpa och sedan renovera upp. Dock känns det lite som ett lotteri att köpa ett fuktskadat hus eftersom man vet inte hur stor renoveringskostnaden blir....

Vad tror Ni, kommer här någon "riktig" bostadsbubbla snart som sänker Villapriserna i hela landet? Det pratas om sänkt ränta nästa år vilket borde leda till högre Villapriser eftersom folk då har råd att ta större bostadslån.

Jag förstår nu varför folk betalar överpris för hus. Jag tror att om man förlorar budgivningar om och om igen så når man snart en gräns där längtan efter ett hus blir större än allt annat. Det spelar helt enkelt ingen roll vad det kostar så länge man vinner budgivningen och får sitt hus.

Förhoppningsvis kan jag och min sambo hålla huvudet kallt ett tag till och vänta in rätt hus till rätt pris.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om man utgår från vad det kostar att bygga ett nytt hus.Måste man anta att ett motsvarande begagnat hus som är väl underhållit har motsvarande värde.Det som ökar priset kan vara läget eller att det är ett arkitekt ritat hus med extra hög standard.

Anonym sa...

Gå in på svt play och lyssna på vad bengt hansson analyschef på bostadskreditnämden säger. Det ÄR en bostadsbubbla. Priserna är övervärderade. Räntorna kommer ej gå ner eftersom riskpremien höjs. Det är det vi börjat se redan (räntan idag är ju nästan 5% trots låg styrränta)Handelsbanken kräver tex numera 25% kontantinsats. Antal affärer har sjunkit med enorma tal i sthlm.

kalle kr sa...

=m så är fallet då är också frågan hur pass länge det tar innan (eventuellt) hela marknaden påverkas och i vilken grad.

Kanske kommer det en sättning men med nuvarande räntor har jag svårt att se att den i så fall skulle bli stor. Visst priserna kan plana ut men någon kraftig sättning...?

john sa...

#Anonym 2

Jag har varit hos två banker och fått lånelöfte. Båda två banker har räknat på en ränta runt 7-8% när vi gjorde boendekalkylen.

De flesta hushåll med två normalinkomster borde klara en ränta på 7-8% med lån upptill 2 miljoner.

Jag har svårt att tänka mig att räntan ktyper över 8% inom en snar framtid. Kan det inte vara så att bostadsbubblan endast gäller dyrare hus (2,5- 4 miljoner)?

Alltså, min slutsats är att billigare villor som inte kostar mer än 2 miljoner kommer att fortsätta säljas som smör. Däremot kan det bli svårt för folk som sitter på exklusiva hus/gårdar att få sålt.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!