.

måndag 31 augusti 2009

Nytt Aktieköp, Astra Zeneca

Äntligen har jag köpt mig lite nya Aktier. Den här gången blev det Astra Zeneca. Bolaget delar ut 2ggr per år (Februari, Augusti) därför känns det extra bra att jag har köpt ett bolag som är med på den svenska börsen som delar ut hela 2ggr per år =)
____________________________________
Nu får jag utdelningar på följande månader:
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
December
____________________________________
Månader jag ej får utdelningar:
Januari
November
____________________________________

Målet är att innan årets slut så ska jag få utdelningar på samtliga månader. Jag funderar även på att köpa lite mer Aktier i Swedbank när dom har Nyemission, vad tror ni om det?


På dollarkursen.com har dom en väldigt bra kalender över utdelningstider, både på svenska och utländska aktier, här är länken: http://www.dollarkursen.com/utdelningar.html

2 kommentarer:

Stefan sa...

Jag har inte hört att AZ är så populärt i utdelningskretsar. Vad kan det bero på? Tycker iaf att utdelningen har varit bra den senaste tiden och detta måste vara ett företag som har framtiden för sig och kan växa enormt de kommande 10-20 åren. Jag antar att utdelningshistoriken inte har varit så övertygande men det säger inget om framtiden. Jag tror att det är bra läge att gå in långsiktigt i AZ nu. Några andra tankar om detta?

john sa...

Hej Stefan!

Eftersom jag inte hållt på så länge med aktier och utdelningar har jag faktiskt inte hört så mycket negativt (eller för den delen positivt) om Astra. Men jag tänker precis som du att företaget har stor potential att växa många år framöver. Läkemedel kommer alltid att behövas och eftersom astra zeneca ligger långt fram inom forskningen tror jag på företaget.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!