.

lördag 22 augusti 2009

Astra Zeneca nästa?

Snart är det återigen löning och om plånboken tillåter så funderar jag stark på att Investera i Astra Zeneca. På 12 månader så har Aktien stigit ca 6 procent, om den inte stiger allförmycket innan mitt köp så kommer jag troligtvis slå till....

Aztra Zeneca delar ut i Februari och Augusti. I dagsläget ligger direktavkastningen på ca 5 procent vilket jag tycker låter hälsosamt. Privata affärer beskriver företaget på följande vis:
"Brittisk läkemedelsjätte som forskar, utvecklar, tillverkar och säljer. "

Vi får se vad som händer nästa vecka. Hur som helst så ska det bli väldigt roligt att köpa nya aktier, det känns nästan som Julafton varje gång man köper =)

2 kommentarer:

Terra Firma sa...

Hej!

Tror också på Astra Zeneca. Stabilt bolag, bra kassflöde och inte jättemycket lån.

Måste faktiskt tipsa om en bra sida, där man t.ex. ser att Astra ökar vinsten och har marginal så att utdelningen inte behöver sänkas. Sidan heter www.corporateinformation.com, sök på Astra så ser du en fin graf.

Grafen för Reality income ser inte lika fin ut (utdelningen ökar men inte vinsten), men jag har ingen direkt koll på det bolaget.

john sa...

Hej Terra!

Ja det var onekligen en riktigt bra sida. Lätt att läsa av graferna också. Tack så mycket för tipset!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!