Vi har
två bilar i familjen, bägge köptes förra året. Den ena har inte
kostat en krona i reparationskostnader, den andra har ja... krånglat
konstant. Detta har fått mig till att fundera flera gånger på om
det inte är billigare för personer som har noll koll på bilar (
inkl jag själv) att köpa en helt ny bil med garanti.
Som Ni
kanske vet är jag ett stort fan av Tesla Motors och har även köpt
ett par aktier i företaget. Tesla är en Amerikansk tillverkare av
elbilar. Först kom deras Roadster, sen Model S, förhoppningsvis
lanseras Model X inom en snar framtid. Dessa tre bilar verkar vara
helt fantastiska och även billiga att äga, dock har de en stor
akilleshäl och det är inköpspriset vilket ligger på 800 000 – 1
500 000 kr!
Att
köpa en bil för 1 miljon kronor skulle aldrig vara aktuellt för
mig, inte ens om ägandet var gratis. Nu är det dock som så att
Tesla planerar att lansera en billigare variant om några år. Tanken
är att den ska lanseras 2018 men det kan likaväl bli 2019 eller t
om 2020, förseningar är mer en regel än ett undantag när det
kommer till Tesla.
Denna
modell benämns i dagsläget som Model 3. Enligt Tesla kommer bilen
att visas upp redan nästa vår. Priset då?
Bilen
kommmer att kosta mellan 30 000 – 35 000 dollar dvs ca 300 000
svenska kronor. NU börjar det bli lite intressant att börja räkna
på om det verkligen kan vara ekonomiskt försvarbart att köpa en
elbil från Tesla.
Bilens
inköpskostnad / Kostnader
Låt
oss först titta på vad ett billån skulle kosta i månaden, det
beror givetvis på vad man lägger in som kontantinsats, ränta,
amortering osv... men här kommer ett försök:
Vi
säger att bilen kostar 350 000 kr att köpa in, därefter plussar vi
på 20 000 kr extra eftersom vi vill använda Tesla`s superchargers
gratis under bilens hela livslängd, då landar vi totalt på 370 000
kr. Därefter drar vi bort 40 000 kr från bilens inköpspris
eftersom miljöbilspremien i dagsläget ligger på 40 000 kr.
Bilens
inköpspris: 330 000 kr
Om man
går in med 20 % kontant ( 66 000 kr) kommer det totala lånet att
landa på 264 000 kronor. Alternativet vore alltså att man istället
köpte en begagnad bil kontant för 66 000 kr. Det svåra blir nu att
räkna ut ränta + amortering på lånet, många husägare har
möjlighet att baka in billånet i husets lån vilket ger en riktigt
låg ränta. Andra personer kanske inte har möjlighet till detta och
får då således en avsevärt högre ränta.
För
att göra det enkelt, vi kör en snittränta på 5%:
264
000* 0,05 = 13 200 / 12 = 1 100 kr i månaden
Amorteringen
måste även in i kalkylen så vi lägger på 1 100 kr i amortering.
Den totala månadskostnaden för själva billånet blir då 2 200
kronor. Rätta mig gärna om jag har fel här, jag har aldrig
tagit något billån och vet inte hur mycket lånegivarna kräver i
amortering.
Besparingar
Nu
kommer vi till det intressanta, nämnligen bestämt besparing jämfört
mot en begagnad fossilbil. Jag har valt att räkna på 5 års tid
eftersom Tesla erbjuder en 5-årig nybilsgaranti (8 år på
batteriet)
Skatt
Skatten
är fri de första fem åren på en Tesla. Senast betalade jag 2 350
kr i skatt på min Ford C-max, det blir en total besparing på 11 750
kr.
Gratis
mjukvaruuppdatering
Tesla
uppgraderar sina bilar kostnadsfritt över Wifi/nätet. Det kan
handla om förbättringar i styrsytemet, bränslebesparingar,
kartuppdateringar m.m... allt som gör bilen mer modern helt enkelt.
Jag skulle tippa på att man kanske lägger ner ca 500 kr i snitt per
år om man kör en fossilbil på mjukvaruuppdateringar, det kan
handla om att t ex köpa en ny gps, byta stereo, köpa handsfree
etc...
Det
blir lite svårt att jämföra men Ni förstår säkert själva
tanken. Den totala besparingen blir då 2 500 kr.
Årlig Service
Den årliga servicen på en Tesla
kostar ca 1 100 kronor. Dock behöver man inte göra denna för att
nybilsgarantin ska gälla! Det innebär alltså att man kan spara in
ganska stora summor på servicekostnader. Byte av oljefilter och olja
kostar ca 1 500 kr/år. Den totala besparingen blir 7 500 kr.
Bränslekostnader
Här får man den största besparingen
när det kommer till Elbilar (givetvis beroende på hur mycket man
kör)
På Teslas superchargers laddar man
gratis, man kan även ladda gratis på många andra ställen
nuförtiden (Coop, McDonalds, Max m.m...) Planerar man bara lite så
borde det inte vara några större problem att komma undan med gratis
el under bilens livslängd. Vill man ladda hemma kostar det ca 2
kr/milen beroende på elpriset man har.
Låt oss säga att man lägger 1 500 kr
i bensin/diesel per månad. Då blir den totala besparingen på 5 år
90 000 kr!
Reparationer
De flesta begagnade bilar går sönder
på ett eller annat sätt, jag köpte en bil från 2008 och den täcks
inte av några garantier. Man får räkna med att lägga kanske 3 000
kr per år i reparationskostnader på en begagnad bil. Jag har lagt
ca 30 000 kr i reparationskostnader på min nuvarande bil, det är
dock ett extremfall.
Dock tror jag inte att en Tesla är
helt kostnadsfri när det kommer till reparationer och ALLT täcks
inte av garantin, kanske råkar man skada en fälg, repa lacken,
tappa en kaffemugg i sätet etc.... Troligtvis får man räkna med 1
200 kr/år i reparationskostnader för en tesla, den totala
besparingen på 5 år blir således då 9 000 kr (15 000 – 6000 = 9
000)
Slutsats
Är det nåt jag har glömt? Är jag
helt fel ute med mina beräkningar? Kom gärna med förslag och tips
på hur man kan få denna kalkylen ännu mer exakt. Då var det dags
att räkna ut hur stora besparingar man gör på 5 år.
Skatt
11 750
Mjukvarupddatering 2
500
Service
7 500
Bränsle
90 000
Reparationer
9 000
Totalt:
120 750 kr
Men hur var det nu igen, blir det
billigare per månad att köpa en helt ny Tesla Model 3
gentemot en begagnad fossilbil?
I mina exempel
ovan så kommer kostnaden för bilen (ränta + amortering) landa på
125 400 kr på 5 år. Besparingarna landar på 120 750 kronor. Per
månad blir det 2 090 kr respektive 2 012 kronor.
Alltså hade det
varit 78 kronor billigare per månad att köra runt i en begagnad bil
jämfört med en ny Tesla model 3, är det värt de 78 kronorna? I
slutändan handlar det inte bara om kostnader utan även om ett
bekymmersfritt bilägande, jag hade lätt kunnat betala de extra 78
kronorna i månaden för att slippa sömnlösa nätter och oro kring
om bilen skall gå sönder när som helst.
Observera att detta är mina högst
personliga tankar och funderingar kring ett eventuellt Teslainköp.
Jag kanske har drabbats av Teslafebern och lurar mig själv, det
finns t ex inga garantier för att miljöbilspremien finns kvar om
några år. Troligtvis kommer jag att göra fler analyser och
kalkyler innnan Model 3 släpps och tills dess hoppas jag även på
att ha övertalat min sambo till att man faktiskt kan låna pengar
för att spara pengar.
5 kommentarer:
Tror du missar den absolut största kostnaden med att ha en ny bil. Nämligen värdeminskning.
Teslan kommer med största sannolikhet tappa halva inköpspriset under de tre första åren... Din begagnade bil för 66 000:- kanske tappar lika mycket. Men du har inte med det i din kalkyl.
Driftkostnader är småpengar om man tittar på en ny bil, det är värdeminskningen som är den stora kostnaden.
Jag köpte en ny bil för 370 000:- för ett par år sedan. Sålde den sedan efter ungefär två år. Fick då 200 000:- för den. Nu var det kanske ett lite extremt exempel, men du förstår säkert.
Lägg in värdeminskningen i din kalkyl så får vi se hur det ser ut efter det.
@Halle
Det har du helt rätt i, jag missade det i kalkylen. Det bästa alternativet kanske då är att köpa en begagnad Model 3 (3 år gammal) nybilsgarantin gäller ju fortfarande.
Mvh
Eko Trygghet
Hahah.. Du planerar långt in i framtiden alltså :)
Bilarna flyger säkert och går på någon ny sorts spännande utomjordisk energi vid den tiden som du kan få köpa en tre år gammal tesla...
Nä jag skojar bara... Men som tidigast 2020 då. Kommer säkert finnas ett gäng hyfsade elbilar vid det laget.
Finns ju också en inte obetydlig risk att Tesla går i konkurs.
Låter väldigt klokt!
Skicka en kommentar