.

lördag 22 augusti 2015

Spara pengar med självförsörjning

Det finns många sätt att minska sin utgifter på och ett av dom är att producera sina egna varor eller tjänster, självförsörjning helt enkelt!

Jag och min sambo blev husägare förra året och det öppnade upp för större möjligheter att odla egna grönsaker/frukter. I dagsläget har vi endast satt lite potatis och det ska bli spännande att se vad som gömmer sig under jorden =)


Just i år satte vi potatisen något sent så det är inte alls säkert att det som kommer upp är ätbart. Förhoppningsvis går det bättre nästa år då vi även planerar att odla:

Morötter
Lök
Jordgubbar
Färska Kryddor
Rabarber (kom även i år)
Röda/Svarta vinbär (kom även i år)
Fläder (kom även i år)
Rödbetor
Purlolök
Broccoli
Tomater


Antagligen har jag glömt några sorter men detta är alltså några av de grönsaker vi funderar på. Jag hade gärna testat att odla vindruvor och sedan göra en flaska med eget vin, kan dock vara lite för avancerat för mig som inte har några vidare odlingskunskaper....

Hur mycket tjänar man då på att odla sin egna grönsaker? Ärligt talat så vet jag inte det just nu MEN man får helt enkelt väga det som kommer upp ur jorden och sen jämföra med priset i butik. Just sättpotatisen kostade inte många kronor men man får inte glömma att väga in kostnaderna för fröer, jord, gödsel och framförallt arbetstiden.

I slutändan kanske det inte blir några jättesummor man spar in, men smaken, kvaltiteten och näringsämnena i sina egenodlade grönsaker kommer att slå butikssålda varor med hästlängder!


Något jag funderat lite på men inte har tid med i dagsläget är att ta det ett steg längre, nämnligen att börja jaga eget kött också. Detta kräver dock som sagt ganska mycket tid, en jägarexamnen och framförallt ett intresse för jakt. Näe det får räcka med grönsaker tillsvidare för mig... Bra kött är annars en sådan produkt som har ett ganska högt kilopris i butiker så därför tror jag att man kan göra ganska stora besparingar per år som jägare.

El är även något som jag funderat på att producera själv. Jag tycker å andra sidan att själva inköpskostnaden för solpaneler är alldeles för hög i dagsläget, därför blir intjäningstiden väldigt lång. Ett alternativ kanske kan vara att börja smått med en Powerwall?

Vad producerar Ni läsare själva?

Mvh
Ekonomisk Trygghet

13 kommentarer:

nonhosonno sa...

Idag har vi jordgubbar, smultron, vinbär och krusbär, men nästa år har vi planer på att göra ett potatisland.

Fredrik sa...

Tycker idéen att odla för pengarnas skull är fel, då det sällan blir någon besparing om man ska köpa fröer etc... Däremot är min upplevelse att man blir mer ödmjuk inför maten när man följt hela processen och ser hur mycket jobb som är nerlagt. Det är också en känsla av rikedom att på hösten få skörda frukten av det man sått.

Anonym sa...

Sluta dröm! Jobba över några timmar och köp alla de grönsaker du behöver. Jag pratar av egen erfarenhet. Vad anbelangar odling finns det otaliga problem; näringsbrist, torka, skadeinsekter, svamp, sjukdomar m m. Ska du odla, satsa då på ett fåtal grödor. För mycket så blir det lätt pannkaka. Är du ekonomiskt sinnad satsa då också på sådant som det är hyfsade priser på i affären, typ sockerärtor(lättodlade), jordgubbar, tomater, dill, persilja m m. Potatis och morötter är det svårt att få någon ekonomi i. Är dock jävligt kul och avkopplande att odla eget, alltifrån potatis till vindruvor. Gillar du vitlök är det en tacksam gröda att bli självförsörjande på. Planteras på hösten och skördas typ nu året efter, av en klyfta har det då blivit en lök. Sedan kan jag rekommendera dig att jaga, vilka råvaror man kan få håll i. Det är dock inte särskilt ekonomiskt att jaga, bättre i så fall att jobba över och köpa kött av en jägare. Eller köpa direkt av en bonde, kan dock bli lurad då det blivit modernt eller mött med skepticism. Kan väl bli ekonomi i jakt om du har fri tillgång till mark, och köper gamla men fungerande vapen. Begagnatmarknaden vad avser vapen existerar ej p g a begränsningsregler i vapengarderoben, och många fina vapen slumpas därför bort.

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) Kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom drogunduspellcaster@gmail.com

Ulrika sa...

Jag heter Mikeal Ulrika, och jag bor här i Stockholm, jag har stor glädje i mig eftersom jag skriver detta vittnesbörd om den stora mannen som heter Dr.Adodo. När min man lämnade mig, lärde jag mig aldrig att jag kommer att kunna få tillbaka honom efter all den smärta och hjärtat han har brutit mig igenom. Men jag är så glad att efter ingripandet av Dr.Adodo kunde jag få min man tillbaka efter 48hours och jag kan stolt säga att den som behöver hjälp för att få sitt brutna äktenskap och förhållande återställt borde kontakta Dr.Adodo för hjälp eftersom han svarar på ditt äktenskaps- och förhållandeproblem. Kontakta honom idag på sin e-postadress Adodospelltemple@gmail.com eller ring honom på + (661) 704 3225

Anonym sa...

jag vill vittna om en stor stavningskrock som hjälper mig att få min man tillbaka med sin stavning, min man lämnade mig för sex månader sedan med våra barn och lovar att aldrig komma tillbaka och jag började se honom med en annan kvinna så mitt hjärta var trasigt och jag var deprimerad så jag var tvungen att hitta ett sätt att få honom tillbaka. jag gick online och letade efter en bra stavningskastare och jag såg olika inlägg och kommenterade den här stora Dr Adodo om hur han hjälper dem att återställa sitt förhållande så jag var nöjd med det jag såg så jag kontaktade honom så han lovar mig bra resultat och jag gjorde vad han ber mig göra sedan efter två dagar kom min man tillbaka och bad om förlåtelse, nu är vi tillsammans i en fred. Om du behöver hjälp i ditt förhållande kan du kontakta Dr Adodo på hans e-postadress Adodospelltemple@gmail.com du kan också nå honom på hans mobilnummer +1 (661) 704 3225

anonymous sa...

Efter att ha varit i förbindelse med Alli i sju år bröt han med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allting , Jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för någon online och hon föreslog att jag skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som inte trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, Jag menade en stavningskastare som heter Dr Isikolo (isikolosolutionhome@gmail.com) och jag mailade honom och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar kastade han stavningen och överraskande under andra dagen var det runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände, att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom, det var så vi började leva tillsammans glatt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpt mig med mitt eget problem och som skiljer sig från alla de falska de där ute. Vem som helst kan behöva hjälp av stavningskanalen, hans email: isikolosolutionhome@gmail.com på eller whatsapp: +2348133261196

Steve Mills sa...

MÅSTE LÄSAS:

Jag heter Sandra am från Los Angeles, jag är här för att vittna om det stora arbetet med en stor stavningskrock som hjälpt mig med alla mina problem idag är glad på grund av honom började det hela 2001 jag var gift med en man som hette Johan Smith från Storbritannien, Han blir trött på mig efter 11 års äktenskap och det finns inget barn och saker var svåra för oss, ekonomiskt var vi inte okej, och min man söker skilsmässa bara för att leva mig ensam och möta livet, jag bad till Gud att få honom tillbaka till 2012 när jag träffade en vän som ledde mig till Dr Ogundele en stavningskastare som hjälpt henne med sina egna problem, uppmuntrade jag mig själv och kontaktade honom, det första han sa var att mina problem är över sedan jag har kontaktat honom för hjälp. Jag tror på honom och frågar honom vad jag ska göra nu, han berättade vad jag ska göra och han sa att min man kommer tillbaka till mig och bad på knä på 24 timmar. Det var efter 11 års skilsmässa, överraskande efter hans arbete, min man kom och bad på hans knän, jag accepterade honom snabbt och informerade Dr Ogundele om det, han sa att han skulle ställa pengar för mig också, för att min familj skulle gynnas ekonomiskt och jag arbetade med honom efter 48 timmar överallt jag gå folk gynna mig och mitt företag gick framåt för det bästa, nu är jag glad och glad att informera världen om att detta är den mest kraftfulla man jag har träffat någonstans i världen, han har lösningen på något slags problem du har, han är inte pengar medveten han hjälper till och väntar tills du är ok innan du förväntar dig hans uppskattning, så mina bröder och syster om du är i någon situation och behöver hjälp med att få råd, bör du kontakta Dr Ogundele idag och lösa dina problem. Här är hans email: ogundeletempleofsolution@gmail.com och hans mobil: +27638836445 för dig som behöver hjälp och för dem som vill tacka honom för mig för det bra arbetet.

Unknown sa...

Man måste vara tacksam för alla som gjort en stor tjänst där livet, det är därför jag har tagit det på mig själv för att tacka den här stora stavningskastaren, som heter Dr.Adodo, för att genom hans hjälp blev mitt liv mer fyllt av kärlek och jag är glad att säga att min älskare som har separerats från mig under de senaste veckorna kom tillbaka till mig och bad om acceptans från mig. Det var en chockerande händelse för innan jag kontaktade Dr.Adodo var jag den som ber min älskare att komma tillbaka till jag men genom hjälp av Dr.Adodo har jag nu mitt förhållande återställt. Du kan också bara ha ett bättre förhållande om du kontaktar Dr.Adodo på Adodospelltemple@gmail.com eller ring +1 661 704 3225

Unknown sa...

Man måste vara tacksam för alla som gjort en stor tjänst där livet, det är därför jag har tagit det på mig själv för att tacka den här stora stavningskastaren, som heter Dr.Adodo, för att genom hans hjälp blev mitt liv mer fyllt av kärlek och jag är glad att säga att min älskare som har separerats från mig under de senaste veckorna kom tillbaka till mig och bad om acceptans från mig. Det var en chockerande händelse för innan jag kontaktade Dr.Adodo var jag den som ber min älskare att komma tillbaka till jag men genom hjälp av Dr.Adodo har jag nu mitt förhållande återställt. Du kan också bara ha ett bättre förhållande om du kontaktar Dr.Adodo på Adodospelltemple@gmail.com eller ring +1 661 704 3225

Haley Victoria sa...

Jag vill att världen ska känna en stor man som heter Dr.ADODO, han har den perfekta lösningen på relationer och äktenskapsproblem. Den främsta anledningen till att jag gick till Dr ADODO var för lösning på hur jag kan få min man tillbaka eftersom jag nyligen läst några vittnesmål på internet som vissa människor har skrivit om Dr ADODO och jag var så glad och jag bestämde mig för att söka för hjälp från honom på hans email [Adodospelltemple@gmail.com] som han gjorde ett perfekt jobb genom att kasta en kärleksspell på min man som gjorde att han kom tillbaka till mig och ber om förlåtelse. Jag kommer inte sluta publicera hans namn på grund av det goda arbetet han gör. Jag kommer att släppa sin kontakt för användbarheten hos dem som behöver sin hjälp, kontakta honom via e-post [Adodospelltemple@gmail.com]

Unknown sa...

Hej jag är här för att sprida denna goda nyheter till hela världen om hur jag fick min ex kärlek tillbaka. Jag blev galen när min kärlek lämnade mig för en annan tjej i förra månaden, men när jag träffar en vän som presenterar mig för DR ISIKOLO stor budbärare till det orakel som han tjänar berättade jag mitt problem för DR ISIKOLO om hur min ex kärlek lämnade mig och också hur jag behövde jobba i ett mycket stort företag. Han sade bara till mig att jag har kommit till höger plats var jag kommer att få mitt hjärta begär utan någon bieffekt. Han berättade för mig vad jag behöver göra, efter det hade gjorts. Under de närmaste 2 dagarna ringde min älskade mig på telefonen och sa förlåt för att bo mig före nu och även i den närmaste veckan efter att min älskade ringde mig för att be om förlåtelse, blev jag uppmanad till intervju i mitt önskade företag var jag tvungen att arbeta som verkställande direktör. Jag är så glad och överväldigad att jag måste berätta detta till hela världen för att kontakta DR ISIKOLO på följande e-postadress isikolosolutionhome@gmail.com och få en ll ditt problem lösa .. Inget problem är för stort för honom att lösa .. Kontakta honom direkt på isikolosolutionhome@gmail.com eller Whatsapp honom nu +2348133261196 och få dina problem att lösa som jag.

Unknown sa...

Hej Killar, jag är Jelka Rodka. Livet utan min man var en riktig röra för mig och mina barn. Jag är så glad att få min ex tillbaka med hjälp av Dr Isikolo stavningskastaren. Min största överraskning var att 48 timmar efter att doktorn förberedde stavningen för mig, min man som har övergett mig i 4 år plötsligt ringde mig oväntat och är så glad att vi har kommit för att bli en igen genom hjälp av Dr Isikolo och är så glad att vara med min man än en gång. Dr Isikolo är en mycket underbar stavningskastare, du kan kontakta honom om du behöver hans assistent eftersom jag vet att han också kan hjälpa dig. kontakta honom via hans email: isikolosolutionhome@gmail.com eller Whatsapp honom nu +2348133261196.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!