.

måndag 16 mars 2015

Microsoft ökar utdelning rejält med hjälp av valutan

Jag brukar nuförtiden redovisa hur mycket respektive utdelning har ökat/sänkts jämfört med föregående år, eftersom jag inte ägde Microsoft förra året har jag ändå försökt göra en liten jämförelse.


För enkelhetens skull har jag inte tagit med eventuella växlingsavgifter från nätmäklaren, dessutom avrundade jag till en decimal.

Mars 2014 delade Microsoft ut 0,28 $/aktie. I år delade bolaget ut 0,31$/aktie. Utan att ta hänsyn till valutaskillnader blir detta en procentuell ökning med +10% vilket är mycket väl godkänt enligt mig.





Om vi istället återgår till verkligheten och även tar med valutaförändringen som har skett under årets lopp så ser vi en ännu högre ökning. I mars 2014 stod USD/SEK i ca 6,3 SEK. I mars 2015 stod USD/SEK i 8,6 SEK. Med valutaförändringen med i beräkningen har utdelningen ökat med hela +50%


Valutaförändringar kan jobba både för och emot investerare. Dom som köpte Microsoft i början av förra året får ta del av denna extrema utdelningshöjning (gäller förövrigt de flesta Amerikanska aktier)
Vad tror Ni om USD/SEK, kommer vi nosa på tiokronorsstrecket igen eller är runt åtta kronor att vänta detta året?

I det långa loppet tror jag att valutaförändringarna jämnar ut sig om man köper regelbundet, dock kan man alltid försöka att maximera/tajma lite genom att köpa Amerikanska aktier när dollar är svag och endast håva in utdelningar när dollarn är stark.

Har Ni nån speciell strategi när det kommer till köp av utländska aktier?


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!