.

fredag 20 mars 2015

H&M, mitt andra bolag att nå 100%?

Jag minns inte exakt när det var mitt aktieintresse började, troligtvis var det någon gång i början av 2009 efter den stora  börskraschen. Ett konto öppnades på Nordnetdirekt och jag började smått köpa lite aktier.

 Ett av de första bolagen som köptes var H&M, detta bolag ligger fortfarande kvar i min portfölj och glad är jag för det. I övrigt så gjordes en del småköp av bolag som jag knappt visste vad de sysslade med (med småköp menar jag verkligen småköp, vi pratar om hundralappar)

  Ett köp jag dock inte glömt av var Botnia Exploration. Det lät exotiskt med ett prospekteringsbolag och en dag när jag loggade in på depån hade aktien stigit över 100% Efter lite research hittade jag ett gammalt inlägg HÄR om Botnia. Så hur har det gått för aktiekursen nu så här 5 år senare?




Upp som en sol, ner som en pannkaka =) Jag vet inte exakt när jag sålde aktien men det var i samband med flytt till en ny nätmäklare. Botniainnehavet är den enda aktien jag ägt som har ökat med 100% I dagsläget börjar dock H&M nosa på strecket (+95%) och jag tror väl att inom ett år eller två når den hundra procent.

 Den stora skillnaden mellan Botnia och H&M är att H&M har en betydligt stabilare grund att stå på och ett lika stort fall som Botnia är väldigt osannolikt.

Äger Ni läsare några twobaggers, eller kanske till och med tenbaggers?*

twobaggers = 100%
tenbaggers = 1000%










6 kommentarer:

Halle sa...

Efter att som du hittat en del obskyra bolag i början av min karriär så har jag faktiskt ett flertal +100%
African oil (ca 400%)
Fing (ca 250%)
Apple (160%)

Kanske glömmer någon också

Anonym sa...

Twobaggers var ett nytt uttryck för mig.

I min nuvarande portfölj är det Kopparbergs +200%, Norfork Southern Corp +140% och SJR +110%.

Anonym sa...

SCA +200 %
Investor +200%
Ericsson +100%
Nokia +100%
Volvo +100%

Inköpta 2009

Trivselekonomi sa...

I detta nu ligger enbart Handelsbanken över 100%.
Ericsson och Axfood ligger nära.

/TE

Anonym sa...

Började med aktier 2011.
Har gjort Kinnevik och Apple +100%.
Just nu även Investor och Avanza men planerar inte på att realisera dessa vinster.

Jag tycker dock det är ett fint bevis för många att man inte behöver köpa obskyra småbolag för att ha chans till hög avkastning! : )
Lägg dessutom till utdelningarna!
/Oskar

john sa...

Det var riktigt fina kursuppgångar ni har varit med om, det är bara att gratulera =)

Precis som du säger Oskar så gäller det bara att vara uthållig, då kommer även hög avkastning i "tråkiga" bolag.

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!