.

lördag 21 mars 2015

Hålla fast vid sin strategi?

Lite påverkad bli man allt av alla rubriker och även andra ekonomibloggare. Just nu sitter jag här och funderar lite på om det verkligen är så smart att vara fullinvesterad på börsen i dagsläget?!




Säljer jag av en eller två aktier efter vårens utdelningar frångår jag min buy-and-hold-strategi. Däremot kommer jag då istället få in lite likvida medel som kan vara riktigt gött att ha vid en eventuell börsnedgång 2015.

Som sagt var så är det svårt att veta hur man skall agera vid extrema börsklimat, som tur är har börsen stängt över helgen så just nu sitter jag säkert.


Mvh
Ekonomisk Trygghet

6 kommentarer:

Per sa...

Ett alternativ är ju att avsätta ett belopp att blanka börsen med för att jämna ut svängarna, t.ex. ett Flex-certifikat med hävstång (FLEX SHRT OMX hos Avanza).
http://www.ohmancapital.se/information/utbildning/flex

Flex-certifikaten är mycket bättre än produkter med daglig hävstång (t.ex. Bear-certifikat) om man ska ha dem över en längre tid eftersom deras hävstänger återställs när de har kommit för långt bort från mål-hävstången istället för vid varje börsöppning.

Om OMXS30 sjunker så stiger dina certifikat och du kan lägga den avkastningen på att köpa fler buy-and-hold-aktier för ett lägre pris sedan. Om den istället fortsätter att stiga så innebär det bara att din totala portfölj växer lite mindre än den skulle ha gjort annars.

Anonym sa...

Har ett annat problem.. Att jag har matat in cash på börsen för långsamt. Tillsammans med uppgången blir det allt färre aktieköp vilket resulterat i att jag är 50% likvid.
Tryggt på något sätt inför nedgång men skulle vilja ha fått in större del på börsen senaste åren..

Jag behöver nog dock alltid en liten del av portföljen i cash för att känna trygghet och för att kunna hålla mig till min buy & hold strategi.

john sa...

@Per

Ja det det kan ju verkligen vara ett alternativ till att ligga likvid när börsen sjunker. Jag är dock väldigt negativt inställd/rädd för produkter med hävstång =/

@Anonym

Ja då är vi varandras motsatser. Jag har läst en del om en metod som går ut på att man alltid ska sträva efter att ligga 70% i aktier och 30% likvid (Månads- eller halvårsavstämning) Det låter som en ganska sund inställning och kanske borde vara något som jag ska sträva efter.

Med 50% likvid är du iaf bra rustad inför nästa nedgång!

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

Ja, ska man vara riktigt långsiktig är det kanske dumt att vara annat än fullinvesterad. Men om en del kontanter hjälper en att behålla sin strategi så kan det vara värt det!
75%-25% eller möjligtvis 80%-20% är nog det som jag skulle vilja sikta på.

Anonym sa...

Jag har alltid försökt vara fullinvesterad och så länge man har bra kassaflöde så investerar jag löpande. Däremot som nu när vi har en period med sämre kassaflöde så valde vi att sälja av några bolag så att det finns lite likvider att tillgå vid en krasch.

Sen är detta inte något exakt vetenskap så prova dig fram lite. Sälj av några bolag, ta hem vinsten och se om du får ett bättre köptillfälle om tex 6 mån. Eller så köper du som vanligt och tittar tillbaka i spegeln om 6 mån och utvärderar om det var rätt eller fel att köpa löpande.

Jag tror en av nycklarna till att "orka" vara långsiktig är att hålla det enkelt.

Mvh/XO

PlaceraPengar.nu sa...

Ja det är alltid ett svårt dilemma det där! Jag brukar försöka ha en balans på 20-30% kassa ifall köpmöjligheter dyker upp. För att upprätthålla den balans kan man skära av lite frukter från träden ;) Dvs sälja av lite i innehav som är övervärderade.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!