.

tisdag 25 juni 2013

Lön och utdelningar respektive månad

Idag kom lönen och det är alltid lika kul att sätta sig ner på morgonen med en kopp kaffe och betala räkningar (Jag var inte ironisk, det är faktiskt kul att betala räkningar =)

En mindre summa pengar sparades undan till aktieplaceringar, större  delen av mitt kapital fick gå till andra kommande projekt såsom födelsedagar, hundinköp m.m...

I övrigt så har jag som sagt fått in ett nytt bolag i portföljen som heter Walmart. Nu får jag in utdelningar på kontot alla månader förutom Juli, Oktober och December.


 Kicka för större bild

Om jag inte minns fel så delar Coca Cola ut pengar i April, Juli, Oktober och December. Ett inköp i Coca Cola hade således gjort min portfölj "komplett" och maximerat ränta-på-ränta-effekten. Att aktien i dagsläget svävar under 40 Dollar gör ett inköp ännu mer berättigat.

Vi får se, jag kanske kan hålla mig i några dagar till och se hur marknaden utvecklar sig...

Mvh
Ekonomisk Trygghet

7 kommentarer:

Booban sa...

Räknar du med att Ratos förtfarande delar ut pengar till stamaktier trots introduktionen av preferensaktier?

john sa...

@booban

Även om preferensaktien har förtur så hoppas jag att ratos delar ut MINST 3 kronor till oss med stamaktier. Men man vet ju aldrig, den nya VD'n verkar inte prioritera en höjd årlig utdelningstillväxt. Förhoppningsvis får hon lite påtryckningar från styrelsen i år =)

Om Ratos sänker eller slopar utdelningen säljer jag.

Mvh
Ekonomisk Trygghet

john sa...

"prioritera utdelningstillväxt" ska det stå....

//Ekonomisk Trygghet från mobilen

Anonym sa...

Ratos har jag skippat...allt den nya vd´n gjort är förödande. Kommer bli som Midway...förlora sin forna glans. Hon säger själv att det blir svårare och svårare med vettiga exits.

Sälj innan den når 30 kr

john sa...

@Anonym

Jag kommer ge Ratos en chans till, blir det som sagt en sänkning/slopning av utdelningen säljer jag.


Delårsrapport kommer 15 Augusti. Helårsrapporten borde väl dyka upp i början av 2014, men jag hittar ingen information om det?

Mvh
Eko Trygghet

Anonym sa...

När jag kollar på Coca Cola på Avanza så är börsposten 100 aktier och drygt 61,50 dollar.

Var köpte du den för strax under 40 dollar?

Tack för en trevlig och läsvärd blogg.

john sa...

@anonym

Om du söker på "KO" på avanza så kommer Coca Cola Company upp. Jämför kursen med kursen på Coca Colas officiella hemsida så vet du att det är rätt aktie du tittar på på avanza.


Antagligen har du tittat på detta bolag som verkar vara ett dotterbolag/fristående tillverkare i usa?

http://www.reuters.com/finance/stocks/companyProfile?symbol=COKE.O

Hör gärna av dig om du har några fler frågor, tack!

//ekonomisk trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!