.

söndag 16 juni 2013

En titt på Walmart enligt Lowell Miller`s Single Best Investment

Nu börjar det rycka lite i mina köpfingrar igen och det är Amerikanska bolag som jag mestadels tittar på. Att sitta och vänta på en rejäl dipp kräver stor disciplin, jag kommer därför troligtvis göra ETT aktieköp inom en snar framtid och sedan låta lite likvida medel ligga kvar på kontot OM nu en dipp skulle dyka upp 2013.

Igår satt jag och bläddrade lite i boken The single Best Investment och tänkte att det kunde vara kul och testa Lowell Millers "krav" på en specifik aktie.


topics.nytimes.com

Walmart är ett bolag som jag i princip redan har bestämt mig för att köpa aktier i någon gång i livet. Här nedan är lite jämförelser mellan Walmart och Lowell Miller.


Prie/Sales

Mr Miller förespråkar en Price/Sales ratio under 1,5. Walmart kvalar in på 0,52 vilket är väl under hans krav. Den Amerikanska marknaden har ett snitt på 1,29. Det hade varit intressant att se vad sektorn "Department Stores" har för snitt men jag lyckades inte hitta just den siffran.



P/E

Enligt The single best investment skall bolaget man köper aktier i helst ha ett P/E under snittet. Walmart har ett P/E på 14,79 och snittet i samma sektorn ligger på 15,50. Stora stabila bolag såsom Coca Cola, Mc Donalds etc... har oftast höga P/E tal eftersom folk räknar med stora årliga vinster.


P/B

Walmart`s Price/Book hamnar också under snittet i Department Stores. Bolaget har ett P/B på 3,51 och snittet ligger på 4,62. Det blir enligt mig mer rättvist att jämföra med bolag i samma Bransch. Som ett exempel har Mc Donalds ett P/B på 6,51.



Greater Cash than last year

Har Walmart mer pengar i plånboken än förra året? JA det har bolaget om jag nu sett rätt i årsredovisningen (rätta mig gärna om jag har fel)


Hög Direktavkastning

Walmart`s direktavkastning ligger i dagsläget på 2,51% vilket inte är speciellt högt. På denna punkten hade Lowell inte varit nöjd. Dock ligger bolaget i överkant om man återigen jämför med snittet i samma sektor som ligger på 2,22%


High Growth of yield

Ja Walmart har ökat sina utdelningar i årtionden, bolaget kvalar t om in som en Dividend Aristocrat.


Low Debt

Bolaget har en debt/Equity på 74,88 vilket innebär att skulderna är relativt höga inom Walmart. Snitttet i branschen ligger på 75,09 så det är inte något som är unikt för just Walmart. Ju mindre skuld ett bolag har desto bättre menar Lowell...


Det var som sagt några nyckeltal som Lowell Miller tycker man skall ta med i beräkningarna innan man investerar i ett bolag. Ett annat nyckeltal som jag tycker är intressant är Return on Equity (Walmart 23,62%) Då kan man få sig en uppfattning om hur bra bolaget förvaltar sitt egna kapital.

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!