.

onsdag 18 april 2012

Räntekonto eller ej vid ISK?

Jag har haft lite funderingar nu under morgonkvisten hurvida jag i framtiden skall sätta över pengarna på ett räntekonto när jag ligger utanför marknaden, eller om jag ska låta pengarna ligga kvar i ISK`n. Allt hänger egentligen på hur länge man kommer ligga utanför marknaden, och det kan man inte veta om man inte spår framtiden.


Om man som jag investerar enligt MA50/MA200 så köper och säljer man när dessa två linjer korsas.Låt oss säga att man har 100 000kr investerade i T ex Avanza Zero och säljer vid min första röda ring, Redan efter 3 månader är det då dags för att köpa igen eftersom MA50 stiger över Ma200 (fortfarande i första röda ringen)

I detta fall hade det antagligen varit bäst om man låtit pengarna ligga kvar i ISK´n eftersom man då slipper betala skatt på insättningarna.

I den gröna ringen så ligger man å andra sidan ur marknaden i över ett år, då tror jag att det hade varit bäst att ta ut alla pengarna och sätta in dom på ett sparkonto under tiden, då slipper man även betala skatt på värdet av ISK`n (eftersom man tagit ut alla pengar) om jag har fattat det rätt?

Detta tål att tänkas på och jag ska försöka luska ut vad som är bäst att göra. Att ta ut eller inte ta ut, det är frågan....

6 kommentarer:

Anonym sa...

Verför inte bara ha kvar dom i ISK i en ränte fond?

Anonym sa...

Räntebevis kan vara ett alternativ om du kan stå ut med lite mer risk

john sa...

#Anonym och Anonym

Jo räntefonder kan vara ett alternativ, dock är dessa inte helt riskfria till skillnad från ett sparkonto.

john sa...

# 40procent20ar

Tack för ditt svar!

Det bästa kanske då är att ta ut sina pengar från ISK högst en gång per år för att på så sätt slippa insättningsskatt?

Avanzas sparkonto+ har för tillfället 2,25% i ränta (ingen bindningstid) men man betalar väl ingen skatt på sparkontoräntan?


Mvh //Ekonomisk Trygghet

john sa...

Efter lite efterforskning så såg jag att man betalar skatt även på ränteinkomster från sparkonton, det är alltså medräknat när bankerna publicerar sina räntor på deras sparkonton?

Mvh //Ekonomisk Trygghet

john sa...

Jag frågade Avanza hur och när skatten dras. Det var så att när man intjänat ränta som överstiger 100 kr så dras skatten direkt från sparkontot (30%)

Då blir den riktiga sparräntan 1,575% vilket inte är speciellt högt...

Alltså hade du helt rätt 40procent20år vilket jag inte borde ha tvivlat på =)

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!