.

tisdag 17 april 2012

Investera i fysiska ting





Nu när vi har köpt bostad så funderar vi på att börja amortera ganska hårt istället för att lägga alla pengarna på aktier. Vi får se det som ett sorts sparande och jag tror att det lönar sig i längden. Jag kommer inte sluta helt med aktiehandel men aktiviteten kommer att bli lägre.

 För att hålla investerargnistan uppe så funderar jag på att börja ( i väldigt liten skala) samla på antikviteter/konst/vin/whisky m.m... lite då och då mestadels för skoj skull. Den största nackdelen med detta är att allt kan försvinna på en gång vid ett inbrott. Förhoppningsvis täcker hemförsäkringen det mesta men jag tror man blir mer bedrövad över att allt som man samlat på sig under åren försvinner i ett nafs.

Jag ska redan nu sätta igång och fotografera alla mina viner/whisky ifall tjuven är framme (vet dock inte om jag får ut några pengar på hemförsäkingen för detta?)

Det man kan göra för att skydda sina fysiska investeringar i sitt hem är

- Dokumentera allt med foto och text
- Göm objekten (ej kul men säkrare)
- Installera hemlarm
- Skaffa kassaskåp (kan också vara lockande för tjuven)
- Riktigt dyra saker såsom rent guld och annat för flera hundratusen kronor rekommenderar jag att lägga i bankfack

Till sist så tycker jag det är viktigt att man är medveten om att det är väldigt svårt att tjäna pengar på Dryck/konst och antikviteter. Det största nöjet sitter nog i själva samlandet och råkar man göra en liten vinst i framtiden så får man se det som en bonus.

Kom gärna med tips på vart man kan köpa antikviteter/vin/whisky/konst online så ska jag skriva ett litet inlägg om det framöver.

Mvh //Ekonomisk Trygghet




3 kommentarer:

Gustav sa...

Du bör dokumentera som du tänkt och vid större inköp se till att höja beloppet för lösöre i hemförsäkringen. Kontakta ditt försäkringsbolag eller möjligen Konsumenternas Försäkringsbyrå för mer info.

(tusan vilken torr kommentar det blev, man jag hoppas den var nyttig i alla fall:-).

john sa...

#Gustav

Det var riktigt bra tips, torrt eller ej =)

Jag ska försöka skriva mer ingående inlägg om fysiska investeringar framöver.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

john sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!