.

onsdag 10 juni 2015

Skatteåterbäring och källskatt



Igår kom skatteåterbäringen till mig och min sambo. I vanliga fall hade jag jublat högt och säkerligen investerat en del av pengarna på börsen. I år får dock pengarna gå till att täta en hel del djupa hål i vår privatekonomi, närmare bestämt kostsamma bilreparationer....
Vi köpte en bil (Ford C-Max årsmodell 2008) förra året och det kan nog vara det sämsta bilköpet någonsin. I princip har vi fått byta ut allt förutom karossen, nåväl riktigt så illa är det inte men det känns så =)




Så mitt tips till er alla är: Kolla upp recensioner av bilhandlaren INNAN ni köper en bil, och känns det inte rätt, gå därifrån!
I övrigt så kan jag iaf trösta mig med att källskatten på förra årets utländska utdelningar gick att göra avdrag på i deklarationen. Det handlar alltså om de 15% som dras på t ex Amerikanska utdelningar. Arbetar man i ett ISK görs detta som sagt i deklarationen, i en Kapitalförsäkring måste mäklaren (t ex Avanza eller Nordet) göra detta åt sina kunder.
Vad gör ni med årets skatteåterbäring?


Mvh
Ekonomisk Trygghet

1 kommentar:

Anonym sa...

En annan lärdom är nog att man inte skall köpa en Ford C-Max från 2008 :-)

Besser

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!