.

tisdag 25 november 2014

Sålt Ratos, blickar framåt

Förra veckan gjorde jag slag i saken och sålde av mina Ratos-aktier.



Anledningen till att jag sålde var:

Jag vill ha hela min portfölj hos samma nätmäklare
Ratos har inte höjt utdelningen på några år
Jag har lite svårt att förstå allt i Ratos verksamhet (hur dom förvaltar, börsnoterar, värdering etc...)
Vinsten/lönsamheten i Ratos verkar vara väldigt volatil
Utdelningen har sänkts från ca 5 kronor till 3 kronor sedan jag köpte in mig i bolaget


Även aktiekursen har dippat ca 50% sedan jag köpte aktierna, detta är egentligen inget som borde störa mig som utdelningsinvesterare men eftersom utdelningen i samband med raset sänktes blev en säljorder befogad.

Så nu blickar jag framåt och börjar leta lite smått efter ett annat bolag att investera i. Det finns många bolag som ger 3 % i direktavkastning och som jag även känner mig bekvämare i att äga än Ratos.

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!