.

lördag 22 november 2014

Öppnat en kapitalförsäkring, Amerikanska aktier

I veckan gjorde jag slag i saken och öppnade en kapitalförsäkring hos samma aktiemäklare som jag har mitt investeringssparkonto. Tanken är att alla framtida köp av Amerikanska aktier kommer att ske i kapitalförsäkringen.

Just nu har jag en hel del Amerikanska aktier i mitt ISK men jag kommer inte flytta över några aktier än eftersom jag ännu inte är upp i 500 kr i avdrag.

Det optimala vore ju om det fanns ETT konto som inte hade några nackdelar vare sig det gäller svenska eller utländska aktier, men det kanske aldrig kommer att hända?

Mvh
Ekonomisk Trygghet

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Varför inte ha alla aktier i KF?

Anonym sa...

Hej,

Hur var det nu. Varför kan man inte få mer än 500 kr tillbaks från källskatt i annat land?

Jag hade för mig att man endast inte kan få mer tillbaks om man betalar en lägre schablonavgift en totalsumman för källskatten för det året?

john sa...

@Anonym 1

Good point! Jag ser dock en stor fördel med ISK för mig och det är att jag kan dra av Schablonintäkten i deklarationen (mot mina räntekostnader).

Dessutom äger man aktierna själv. Det kanske inte spelar så stor roll men för mig känns det bättre.

@ Anonym 2

Om jag har fattat det rätt så drabbas man inte av denna gräns om man inte har stora ränteutgifter (t ex bolån) Jag har själv ett bolån och därför kvittas min schablonintäkt bort och därför blir källskatten högre.

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Kowalski sa...

Kommer också öppna en KF nästa gång jag köper utländska aktier. Borde nog egentligen ha gjort det tidigare men hade helt missat begränsningen i ISK.

Har inte stenkoll men är nog uppe och nosar kring taket. Tänker dock inte "flytta" över något av mina nuvarande innehav, utan enbart lägga utländska nyinköp där. Svenska aktier kommer jag fortsätta köpa in till mitt ISK.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!