.

söndag 20 april 2014

Utdelningar Fortum

Då har månadens sista utdelning kommit in på kontot, denna gång var det Fortum som delade ut en stor del av sin vinst till sina aktieägare. Detta är första gången som bolaget höjer sin utdelningar sedan 2008 och det tyder på att vi är på rätt väg. Fortum har sålt av stora delar av sitt elnät den senaste tiden och kommer därför öka på sin kassa rejält framöver. Frågan är vad dessa pengar kommer att användas till, expandering? extrautdelning?

Utdelningstillväxten jämfört med föregående år landade på +17,4% för mig. För dom som bor i länder med Euro som valuta hade utdelningstillväxten varit +10% Det kan alltså i vissa fall vara en fördel att äga aktier i annan valuta.





Nästa månad förbereder sig många investerare inkl. jag själv på utdelningen från H&M, bolaget kommer antagligen tuffa på med sina 9,50 kr/aktie. Eftersom min direktavkastning (5,3%) ändå är så pass bra har jag beslutat mig för att hålla kvar i H&M.

Mvh
Ekonomisk Trygghet



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!