.

lördag 5 april 2014

Nya villkor för Länsförsäkringars Guldkunder, reaktioner?

Jag blev varse häromdan att Länsförsäkringar har ändrat i sin policy angående guldkunder.

 Det räcker alltså inte med att ha Hundförsäkring, Livförsäkring, Hemförsäkring, Bilförsäkring, Barnförsäkring, Sparkonton, lönekonto, Bankkort, Bolån och avtalspension samlad hos Länsförsäkringar. Nu måste man även föra över 500 kr/person i månaden till ett långsiktigt sparande i t ex Fonder via en ISK för att få vara guldkund.

Dessa villkor trädde i kraft i början av året. För att slippa det här påtvingade "sparandet" på 500 kr/månaden (spara i fonder låter helt fel enligt mig, föredrar ordet investera) så skall man ha ett samlat sparkapital på minst 200 000 kr. Rätta mig gärna om jag har fel men tidigare låg den gränsen på 50 000 kr vilket låter mer rimligt för snittfamiljen i Sverige.

Jag och min sambo blev lite besvikna när vi fick detta besked eftersom vi har varit extremt trogna kunder hos LF under många år. Att de tvingar en till att föra över 500 kr i månaden till deras sparprodukter känns väldigt läskigt enligt mig, jag vill ha kontroll över mina egna pengar! Är jag obefogat överkänslig?

Jag hoppas LF tar sitt förnuft till fånga och ändrar tillbaka till sina gamla villkor, det känns som att de skjuter sig själva i foten, eller är folk så pass godtrogna?

Har Ni läsare tips på banker där man kan bli förmånskund med rabatter etc... utan att behöva starta ett månatligt "sparande" i fonder?

Mvh
Ekonomisk Trygghet

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, klart du kan få ett tips.

OKQ8 bank, ger dig 1 % rabatt på allt du köper. ALLT.

Skaffa deras internetbank, det är gratis att göra det. Ansök om deras kreditkort, det är också helt gratis. Du behöver inte ha en bil eller tanka bensin eller något sådant.

Sätt sedan in pengar på kreditkontot, jag vill i alla fall inte nyttja någon kredit utan ser alltid till att sätta in pengar varje månad.

När man sedan betalar med detta kort får man 1 % återbäring på varje krona man spenderar. Alltså när du är i klädbutik, eller på ICA eller om du köper kaffe på ett fik.

Återbäringen får du sedan hämta ut kontant på vilken OKQ8 mack som helst.

Detta är riktigt bra.

XO sa...

Vad trött man blir på sånt där. Nästa steg blir väl att man ska spara 1000 kr/mån. Nu har jag inte räknat efter men jag skulle tror att det är i väldigt få gånger man "tjänar" på att bli VIP-kund.

Därför låser vi aldrig våra lån för att snabbt kunna byta ifall banken börjar med konstiga fasoner.

OKQ8 lät bra, jag vet att Handelsbanken har också någon slags återbäring när man använder deras kort. Har för mig att det är liknande OKQ8 att det gäller på allt.

Mvh/XO

Martin sa...

Men slappna av! Det är bara att köra spiltan räntefond och sälja av efterhand.

Klart man tjänar på det! Fetta rabatter på försäkringar + gratis kreditkort!

Det man slipper istället är pensionstvånget. Det ligger nu hos avanza.

Såklart har man även OKQ8-kort. Det är ränta där också icke att förglömma sist jag kolla 1,75. Så det ligger inga pengar och skräpar på LF för mig!

Högräntekonton + OKQ8

Anonym sa...

Martin vilket högräntekonto kör du?

fanat1c sa...

Tycker det är helt retarderat av LF att sätta dom kraven.

Har dock märkt att om du öppnar ISK, slänger upp en sparplan, plus en automatisk överföring så får du rabatterna. När överföringen på 500 kr är gjord så är det bara att föra tillbaks den till lönekontot direkt. Så får du rabatterna utan att behöva åka på ett tvångssparande.

Anonym sa...

Med tanke på hur dåliga medelsvensson är på att spara sina pengar så tycker jag det är en bra idé att lägga ett automatiskt sparande och 500kr i månaden är inte för mycket. Har du aldrig sett Lyxfällan? Du får spara dom på vilket sätt du vill inom LF, ISK är en bra idé och välj vilka fonder du vill. Väljer du bra så växer pengarna mycket, och du kan ta ut dom när du vill. Varför inte liksom?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!