.

måndag 20 januari 2014

Värdeökning på min Whisky

För några år sedan köpte jag några få whiskyflaskor och ställde på hyllan. Mestadels som prydnad faktiskt men även med en liten förhoppning att de skulle stiga i värde i framtiden.




En av sorterna som köptes var Mackmyras första utgåvan, läs mitt inlägg om detta inköp här.
Något jag snappade upp för några dagar sedan när jag sökte på systembolagets hemsida efter nya inköpskandidater var att priset faktiskt hade höjts med hela 2 kr på Första utgåvan! 

Detta ger mig en procentuell värdeökning på +0,4% vilket inte är mycket men ändå NÅGOT =)

Nu vet jag dock inte exakt vad denna värdeökning beror på. Kanske justerar Systembolaget sina priser på samtliga produkter efter varje år pga inflation och dylikt... ?
Troligtvis blir det som så att jag fortsätter min lilla Whiskysamling med inriktning på Svensk Whisky. Mackmyras "Svensk rök" är en nyhet som är lockande att lägga vantarna på...

Äger Ni läsare några lite annorlunda fysiska investeringar som har ökat bra i värde?

Då tänker jag inte på ädelmetaller som i dagsläget inte är speciellt ovanligt längre utan mer konst, antikviteter, drycker, fordon etc...

Mvh
Ekonomisk Trygghet


9 kommentarer:

Anonym sa...

En Camaro 1969

kostade ny runt $4000

kostar nu ca $55000

dock köpte jag den inte ny utan köpte ett renoveringsobjekt för ca $12000 alltså 3 gånger mer än nypriset har dock inte beaktat inflation etc.

//T

john sa...

@Anonym

Det var en riktigt bra värdeökning!

Mvh
Eko Trygghet

Anonym sa...

så är det med många gamla amerikanska bilar, inte ovanligt att vissa modeller med rätt motorkombination kostar runt 1000000SEK idag

//T

Anonym sa...

Värdeökningen på mackmyran är väll rent teoretisk eftersom du aldrig kommer att kunna realisera den? Även om flaskan skulle dubblas i "värde" så kommer du ju ändå inte kunna casha in på det eftersom det är förbjudet för privatpersoner att sälja sprit i sverige? Eller kan man lämna in gammal sprit till systembolaget och få det sålt genom dom?

Anonym sa...

Mycket intressant diskussion.

På denna länk går det att se vad olika flaskor säljs för:
http://www.whiskyauction.com/

Det är även så att systembolaget anordnar auktioner i Sverige där privatpersoner kan sälja alkohol till varandra, men SB ser till att det sköts korrekt mm. Om inte annat så går det alltid komma i kontakt med whiskyklubbar mm som kan tänka sig att köpa flaskor. Om inte annat finns det lite forum om whisky där man kan komma i kontakt med personer som vill köpa, så det är absolut inget problem.

Själv sitter jag på en flaska Ardbog från Ardberg. Inköpt för 800 spänn, ser nu på ovanstående länk att högsta budet är 133 euro, alltså 1165 kronor. En avkastning på nästan 46 %. Jag har också sett sådana flaskor säljas för nästan 2000 kronor. Nu kommer jag dock öppna flaskan i framtiden och dricka den :-)

Det är många stora etablerade tillverkade som säljer begränsade upplagor varje år (Ardbeg är ett exempel på det) och hittar man en riktigt lyckad utgåva (som Ardbog) så är det bara att vänta in värdeökningen.

I och med att vi har en så kontrollerad marknad i och med systembolaget är det lätt att ställa sig i kö en dag innan öppning och norpa några flaskor.

Anonym sa...

1700-tals skåp köpt för 14 000 kr drygt tio år sedan. Värderat till 30 000 ca 5 år sedan, antagligen mer nu.

Anonym sa...

Köpte Mackmyras Preludium 01,02,03 när dessa lanserades, köade utanför det Bolaget vid lanseringsdatumen. Om jag minns rätt kostade de runt 500kr/st. Sålde dessa efter tre år för 6000kr. Ca 400% i värdeökning på 3år.

Ibland går spekulation vägen (jag anser det inte vara en investering!).

john sa...

Det var fina värdeökningar Ni har på Era Whiskyflaskor (även du Mama på skåpet)

När det gäller Whisky så får jag antagligen börja leta efter begränsade upplagor i framtiden då om det ska ske någon större värdeförändring, dock är det kul att samla på ett specifikt märke också (Mackmyra)

mvh
Ekonomisk Trygghet

Unknown sa...

Här har du kanske förklaringen
https://www.systembolaget.se/Press/Systembolaget-kommenterar/Vanlig-redaktionell-sida2/

;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!