.

onsdag 3 juli 2013

Utdelningar varje månad

Efter mitt senaste inköp Coca Cola så har jag nu slutit cirkeln och pengar kommer under 2014 rulla inpå kontot varje månad*





*Detta gäller endast om samtliga bolag fortsätter dela ut pengar under 2014 och  dessutom inte ändrar utdelningsdatum


I dagsläget spelar detta inte så stor roll rent ekonomisk men det gör mycket för motivationen att det "händer" något på ens depå varje månad. I framtiden kommer det även att frigöra några tusenlappar varje månad som då går att investera i nya aktier vilket spinner på ränta-på-ränta-effekten en aning.

betterexplained.com


Om man tänkt leva på sina utdelningar någon gång i framtiden kan det även vara bra att försöka få en jämn ström av pengar varje månad i form av utdelningar. Å andra sidan är det antagligen bättre och säkrare att då leva på föregående års utdelningar, exempel:

 - Under år 2015 får man totalt 220 000 kr i utdelningar efter skatt. Denna summa delar man på 12 (månader) och lever på under 2016. I detta exempel blir det i snitt 18 333 kr per månad.

Att ta av sina utdelningar samma år som dom kommer in kan vara osäkert vid extrema börsras eller dylikt då bolag kanske blir tvungna att kapa sina utdelningar. Väljer man dock att gå denna väg kan det vara en god idé att ha ett Wibblekonto vilket påminner om det exempel jag skrev om ovan.

Mvh
Ekonomisk Trygghet





14 kommentarer:

Tuxie sa...

Vad har du för åsikt om ETF:en "Global X SuperDividend"?

http://www.globalxfunds.com/superdividendetf/home.php

De investerar i 100 av de mest utdelande företagen i hela världen och betalar utdelning varje månad. Direktavkastningen till dagens pris ($21.28) i förhållande till utdelningarna föregående 12 månader är 7,28%. Förvaltningsavgiften är 0,58%. Jag har inte bestämt mig ännu men jag funderar på att börja köpa den.

https://www.avanza.se/borshandlade-fonder/om-fonden.aza/350575/global-x-superdividend-etf

Anonym sa...

Härligt med kassaflöde varje månad. Grattis till detta!

john sa...

@Tuxie

0,58% var ju inte speciellt mycket i förvaltningsavgift om man kan räkna med en så pass bra direktavkastning. Gillar man fonder så tycker jag det kan vara ett bra alternativ + att månadsvis utdelningar aldrig är fel.

@Utdelnings90an

Ja det är gött med cashflow =) Tack!

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Jan sa...

Värt att läsa:Swedish housing bubble-Professor Lars Pålsson Syll-
http://larspsyll.wordpress.com/2013/07/02/swedish-housing-bubble/

Chrimatistikos sa...

Vad har detta med utdelningar att göra?

Patrik B sa...

Jag funderar ofta varför "utdelningsinvesterare" alltid krånglar till det. Det ska letas bolag med hög direktavkastning, utdelning vissa månader osv.

Sammantaget försämrar detta sannolikt din avkastning då du måste leta bolag som delar ut mer än X% / år, vilken månad de delar ut, dessutom blir det ganska mycket courtage i långa loppet med köp av småbelopp från utdelningarna.

Rent rationellt borde väl det smartaste vara att köpa en indexfond (t.ex. Avanza Zero), du får en portfölj på 30 bolag för varje 100lapp du köper, du betalar inte en spänn i courtage.

När du sedan nått din "kritiska massa" och vill börja leva av portföljen så kan du välja din egen direktavkastning, t.ex. 6%, och då bara sälja av 0,5% av portföljen varje månad!

I mina ögon är detta rent rationellt betydligt mer kostnadseffektivt, du kan dessutom välja hur stor utdelning du vill ha på portföljen, och skulle kunna plocka ut all värdeökning istället för bara utdelningen (antagligen kommer avkastningen vara kring 8-9% / år långiktigt och utdelningen står för ca hälften) och därmed blir du ekonomiskt oberoende på betydligt kortare tid.

john sa...

@Patrik B

Nu svarar jag inte för alla utdelningsinvesterare, men personligen så:

- Letar jag hellre efter bolag som har stabil utdelningstillväxt än hög direktavkastning (blir mer och mer defensiv ju äldre jag blir)

- Köper jag inte aktier för småsummor som äts upp av courtaget. Dessutom rättfärdigar ett långt innehav av aktierna en högre courtagekostnad. Senast köpte jag Coca Cola för ca 7000 kr. Det är enligt mig i minsta laget.


Jag köper aktier i hela världen. Just i USA finns det många bra bolag som delar ut kvartalsvis. Har man en portfölj med ca 10-20 bolag världen över är det svårt att INTE få utdelningar varje månad.

För mig är det väldigt motiverande att få in pengar på kontot varje månad och kunna disponera dom dit man vill.

Visst, Avanza Zero är säkert ett bra och enkelt alternativ som fungerar precis som du skriver. Problemet för mig är att jag snabbt hade tröttnat på att skjuta in pengar varje månad i Fonden och sen inte göra någonting mer.

Mitt intresse hade snabbt svalnat och jag hade istället börjar lägga pengarna på annat såsom teknikprylar, kläder, bilstyling etc....

Utdelningsinvestering är ett stort intresse för mig och eftersom jag tycker det är kul kommer jag fortsätta investera resten av mitt liv.

Mvh
Ekonomisk Trygghet



john sa...

@Jan

Det här med bostadsbubblor är jag inte speciellt insatt i. Det verkar ju vara extremt dyrt att köpa lägenhet i alla världens större städer:

http://hbl.fi/livsstil/2011-11-22/helsingfors-13e-pa-listan-over-bostadspriser-i-varlden


Antagligen kommer det fortsätta vara så eftersom folk gärna vill bo i stora städer där jobben finns.

Om bolåneräntorna höjs till t ex 5% inom några år får folk helt enkelt lägga mer pengar på amortering än konsumtion. Hursomhelst tror jag inte på ett "ras" eller "sprucken bubbla", folk är inte villiga att sälja med förlust.

Den stora frågan för oss investerare är väl egentligen:

Hur kan vi tjäna pengar på en sprucken bostadsbubbla OM den nu inträffar?
=)

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

"Hur kan vi tjäna pengar på en sprucken bostadsbubbla"

Eftersom det kommer att innebära nedgångar i hela ekonomin, och speciellt för banker, är det enkla svaret: blanka banker när det är dags.

Erik Johansson sa...

Intressant tillvägagångssätt för att hitta sin egna investeringsfilosofi. Själv är jag ett fan av preferensaktier med mellan 7-10% "säker" avkastning. Tror nog att du kan skapa en svensk portfölj med fastighetspreffar å lite annat smått å gott för samma månadsvisa effekt. Men då har du knappt någon uppsida... Men i dessa tider väljer i vart fall jag något mer defensivt.

Balansakten sa...

Själv har jag slutat att titta på enskilda månaders utdelning, numera tittar jag bara på det rullande genomsnittet på utdelningarna för de senaste tolv månaderna och tar det som de pengar jag kan utnyttja varje månad.
Det är ju pengar som jag redan har i handen, samtidigt kan utdelningen från en ny investering i bästa fall slå igenom efter bara någon månad istället för nästa årsskifte som med ett Wibblekonto (vilket tilltalar den lite mer otåliga sidan hos mig).

john sa...

@balansakten

Så som du räknar är ett vettigt alternativ, pengarna blir jämnt fördelade under året och du vet exakt vad du får ut.

@tobbe
Jag har ingen stor portfölj kapitalmässigt så du har säkerligen mer pengar än mig :-) Angående riskspridningen så JA jag är lite för tungt investerad i usa för tillfället. Vi får se vart i världen jag investerar nästa gång, synd att mcd är noterat i usa ;)

Jag köper mina aktier via ett investeringssparkonto och utdelningarna växlas då till SEK automatisk. Exakt hur stor avgiften är vet jag inte men ska kolla upp detta.

Tack för era kommentarer!

mvh
Ekonomisk Trygghet från mobilen

Avanza sa...

@john

Hej!

Såg att du undrade över avgiften vid växlingen av utdelningen. Vi tar ingen avgift alls här utan du får aktuell kurs vid växlingstillfället som vi växlar till via vår valutabank (vi lägger alltså inte på någon egen spread här).

Vänliga hälsningar,
Daniel, Avanza Bank

john sa...

@Avanza Bank

Tack för informationen, det låter ju riktigt bra att Ni inte tar ut någon avgift för själva växlingen.

mvh
eko trygghet från mobilen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!