.

lördag 27 juli 2013

Pensionen närmar sig med små steg

Min 30-årsdag närmar sig och i morse började jag tänka lite på pensionen som närmar sig sakta men säkert (nåväl, minst 30 år kvar men men...)






Loggade in på minpension.se och kikade lite vilka fonder jag valt i den allmänna pensionen. Två fonder låg och skvalpade där: Avanza Zero som är avgiftsfri och BlackRock World Energy Fund som har en fondavgift på 0,73%

Runt 2008/2009 Rasade BlackRock World Energy fond rejält men sedan dess har fonden återhämtat sig sakta men säkert. De tio största innehaven är:


Chevron Corp9,3 %
Exxon Mobil7,3 %
Anadarko Petroleum6,5 %
BP5,3 %
Schlumberger5,3 %
BG Group4,5 %
ConocoPhillips4,3 %
Hess4,2 %
ENI3,8 %
Halliburton3,5 %
Summa54,0 %


Jag kommer fortsättningsvis ligga kvar i dessa två fonder eftersom det känns som en bra fördelning. Sen har vi ju den fina tjänstepensionen också. Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte i vilka papper/fonder dessa pengar har placerats. Vad jag vet är dock att SAF-LO är Försäkringstypen. Får nog ta och luska lite mer i det här med tjänstepension....

I övrigt så har vi ekonomibloggare (oftast) även något som kallas för Privat pensionssparande. Det är väldigt svårt att räkna ut hur stor summa jag kommer ha i privat sparande vid 60 års ålder eftersom sparandet/investerandet antagligen kommer att gå upp och ner genom livet. Som det känns nu kommer jag fortsätta sätta undan en slant VARJE månad. Sen vet jag inte hur det blir när barn/hus etc... kommer in i bilden men förhoppningsvis kommer det inte stoppa mitt intresse för utdelningsaktier.



En "liten" förmögenhet kan även göra stor skillnad när man blir pensionär. Låt säga att man lyckats spara ihop 250 000 kr när det är dags att sluta jobba (Detta borde alla klara av som börjar i någorlunda tidig ålder)

Placerar man sedan dessa pengar i aktier/instrument som avkastar 5% årligen ger det en extrainkomst på 12 500 kr per år. Det blir 1 041 kr månadsvis. Nu kanske 1000 kr inte låter som speciellt mycket pengar men detta är pengar som faktiskt kan sätta lite guldkant på tillvaron vid ålderns höst. Saker man kan göra för dessa pengar:

Äta på restaurang
Köpa saker till Barnbarnen =)
Gå på bio flera gånger
Lyxa till det hemma med god mat
Täcka upp för eventuella mediciner 
Bensinpengar till Bouletävlingar
etc....



Det var lite tankar om Pensionen. Nu ska jag fortsätta att njuta av min lediga dag. En vecka kvar till semestern, puh!

Mvh
Ekonomisk Trygghet


4 kommentarer:

Tobbe sa...

Jag sitter också och tittar en hel del framåt, inte just för att jag är nojig på nåt sätt (är ju trots allt bara 33 inom kort) utan jag vill försäkra mig om att jag har de bästa möjliga förutsättningarna för en bättre pension i äldre ålder.

Jag har försökt räkna lite idag på hur min pension kan se ut om mitt livet fortlöper som det gör idag, vilket det inte kommer göra självklart, hehe. Jag har räknat på en löneökning på 2%/år (idag ligger snittet på 5 år på 6% för mig) och en avkastning på PPM på 5% (idag är den på 8% i snitt, 17% iår) och då får jag ut lite mer än 30000 innan skatt vilket för mig känns bra så kan jag bara hålla det så tror jag säkert att jag kan bli en nöjd gammal gubbe men mycket kommer hända sen får vi hoppas på att det är av positiv karaktär.

Mina innehav hos PPM är just nu:
Didner Aktiefond Sverige
Didner småbolag
DNB Utlandsfond

Tror jag kommer försöka fortsätta med dessa, deras snitt över åren är riktigt bra och mitt mål är enbart att ligga över dagens snitt på 8%, större krav har jag inte. Jag har bytt fonder där 5 ggr i år redan dock(!!!) vilket jag inte kommer göra framöver. Jag vill vara aktiv men lite hemläxa av det har jag allt fått haha. Det positiva är jag missade årets dipp men det negativa är att jag missade även rekylen uppåt så allt gick väl egentligen jämt ut men det kan man inte veta från början så.

Jag håller på och kollar på min SAF-LO också och har mycket att kolla på, siffrorna ifrån FORA blir jag inte klok av och "min sida" hos AMF gör mig ännu mer förvirrad, att ge enkel historisk info är tydligen helt omöjligt. Min plan är att flytta till Avanza men vet inte inte när. Jag gillar dock inte det dåligt utbudet som är kopplat till SAF-LO, helst vill jag ha samma för PPM, SAF-LO och ett ev privat pensionsspar (dock ej IPS just nu) men det verkar svårt och att hitta bra ersättare i utbudet är inte heller så lätt. Jo AZ finns ju men helt ärligt så är jag inte helt impad av den men visst tuffar den på bra.

Min tanke är att påbörja ett IPS sen framöver med månadsspar på 1000, det är ju trots allt gratis men idag vill jag inte låsa upp mig på det så istället kör jag ett mållöst privatspar så får jag se vad jag använder det till framöver.

Idag kan jag avsätta 10000 i månaden på mitt sparande så för den biten känns det bra och försöker spara så mycket jag bara kan när jag kan, man vet aldrig när det vänder så mycket går in i utdelningsaktier så det ska bli mycket intressant.

Men men, nog om det, detta blev långt :) Vad har du för mål med dina sparande vad gäller PPM och SAF-LO, inget du har tänkt så mycket på kanske?

//Tobbe

minna sa...

åååh längtar till pensionen! Då blir jag rik=)

john sa...

@Tobbe

Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på PPM och SAF-LO MEN det kanske är dags att göra det nu när jag sakta men säkert blir äldre.

Är det tjänstepensionen du har tänkt flytta till Avanza? Jag vet att min bankkvinna var väldigt noga med att få ta hand om min tjänstepension när jag och min sambo tog vårt bolån (vi fick antagligen lite bättre ränta då, typ o,1% rabatt...)

Jag är också sugen på att flytta över allt mitt pensionssparande till Avanza.

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Tobbe sa...

@John

Ja precis, det stämmer. Avanza vill jag helst ha av den enkla anledningen att jag vill ha mina pengar hos så få aktörer som möjligt och mina sparpengar ( i fonder och aktier ) är idag där så det är mest logiskt att jag tar Avanza för SAF-LO då också för översikten och enkelhetens skull. Avanza bjuder ju på ev flyttavgift också samt så har de inga övriga kostnader som många andra har. Jag har dock inte kollat på villkor eller annat ännu men rent spontant så tror jag Avanza är mer förmånligt.

Jag har precis hittat siffrorna för hur AMF har förvaltat mina pengar i några år och det är inga roliga siffror, imo. Det enda som håller mig tillbaka lite just nu är just deras utbud men AMF är inte ett dugg bättre så får se :)

Jag tycker ALLA ska och bör har viss kontroll över hela sin ekonomi men sen ifall man hela tiden vill vara aktiv med det är ju en annan sak men jag tycker det är viktigt att folk vet vad som händer med det. Du har ju ett större intresse för din ekonomi så det vore väl ett naturligt steg för dig att även se över den biten.

Får hoppas på att rabatten på bolånet inte går ut över resultatet för dina pensionspengar =)

//Tobbe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!