.

fredag 17 augusti 2012

Utdelning från P&G

Igår såg jag att att företaget Procter & Gamble för första gången betalat ut pengar till mig i form av utdelningar (pengar)

Detta är även första gången jag får utdelningar in på mitt investeringssparkonto. Skatten drogs direkt när pengarna kom in på kontot men de pengarna skall man kunna få tillbaka när det är dags för deklaration nästa år. Därför bokför jag hela summan nu även om det dragits skatt.

Förutom P&G så är det för tillfället dåligt med bolag i min portfölj som delar ut på hösten. Närmast är det Astra Zeneca som delar ut pengar och sedan blir det P&G igen i November. Dock planerar jag att köpa mer aktier i höst och har jag tur hinner jag snappa upp iaf ett till bolag som delar ut i slutet av året.

En annan sak som jag är väldigt spänd över är om Northland Resources lyckas få igång produktionen i slutet av detta år som dom planerat. Om inte kommer aktien dyka ännu mer (om det är möjligt!?) men jag hoppas verkligen att allt går hyfsat problemfritt.

4 kommentarer:

Blakhouse sa...

Jag hittade denna sidan när jag undersökte lite om utdelnings datumar. Vill själv bygga en portfölj som förhoppningsvis ger mig utdelningar varje månad med mål att bygga passiv inkomst. Dels letar jag efter aktier som multipla utdelningar per år. Men även så man har "covrage" alla månader om året heh.

mvh blakhouse

Blakhouse sa...

http://www.ilovedividends.com/swedish-dividend-stocks.html

Kanske skulle posta länken med lol =)

john sa...

#Blakhouse

Jag personligen ägde Realty Income för några år sedan, det företaget delar ut pengar varje månad året runt så det är värt att titta mer på.

Amerikanska bolag delar oftast ut 4ggr/år men köper man dessa måste man även vara medveten om att valutaförändringar (USD/SEK) kan påverka avkastningen en hel del, både till det positiva och negativa.

Lycka till!

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

Blir själv lite snurrig av all bokföring så brukar ta hjälp av ett proffs. Du borde konsultera någon erfaren redovisningskonsult för att se om det kan ge dig något!
/G. R.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!