.

tisdag 18 oktober 2011

Sålt Mc Donalds

Japp, igår hände något som inte händer speciellt ofta i min aktieportfölj. Jag sålde nämligen innehavet i Mc Donalds.

Jag har haft detta bolag i min portfölj i ett par år så det kändes lite tråkigt att behöva sälja. Dock kan jag trösta mig med att jag förutom utdelningarna gjorde en vinst på ca +37% (18% per år eftersom jag haft aktien i ca 2 år)

Anledningen till att jag börjat sälja av mina innehav när tillfälle ges är för att jag och min sambo börjar fundera starkt på att köpa hus inom en snar framtid, och då behövs aktiepengarna som kontantinsats. Det kommer å andra sidan kännas skönt när vi har köpt hus för då kan man börja om med en ny aktieportfölj och behöver inte ha tankarna i bakhuvudet att man MÅSTE sälja av sina aktier igen.

Den aktie som i nuläget ligger närmast tillhands att sälja av är Realty Income. I dagsläget ligger jag + 23.5% (har haft aktien i snart 2 år)

Jag hade gärna sett att aktien hade klättrat några % till uppåt innan jag säljer, men det kanske är dumt att chansa?


Mvh //Ekonomisk Trygghet






2 kommentarer:

Anonym sa...

Kontantinsats behövs väl inte när man har aktier som säkerhet för ett huslån? Huset är ju också säkerhet upp till 85-90% av lånet.

john sa...

#anonym

Vad jag har förstått så kan man inte använda aktier som kontantinsats, men jag ska kolla upp det på Fredag då vi har bokat ett möte med banken.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!