.

onsdag 5 oktober 2011

Köpa ruckel eller slott?

Jag har kommit till insikt att troligtvis om 1-3 år så blir jag tvungen att sälja av nästan alla mina aktier och använda dessa pengar som kontantinsats till husköp. Det känns lite jobbigt när jag tänker på det men samtidigt är det mest rationella att göra.



Den stora frågan för mig blir dock om man ska köpa ett äldre hus för runt miljonen eller ett nytt hus för kanske 2,5 - 3 miljoner?
 Jag ser för/nackdelar med bägge besluten och det tål nog att tänkas på ett tag eftersom husköp är något som man inte gör speciellt ofta här i livet.


Fördelar med ett gammalt hus:

- Man behöver inte ta ett stort banklån och på så sätt slipper man oron över höga räntekostnader

- Om amorterar hårt i 5-10 år så kan man vara helt skuldfri

- Vid renovering/ombyggnad så kan man bestämma själv hur allt ska se ut

Nackdelar med ett gammalt hus:

- Renoveringskostnader.Taket kan börja läcka, pannan gå sönder etc...

- Tidsbrist. Att fixa med huset efter att man kommit hem från jobbet är både tidskrävande och kan nog tära på förhållandet också, speciellt om man har småbarn...

Fördelar med ett nytt hus

- Allt är i bra skick, man behöver inte oroa sig för dåligt tak, rutten fasad, fuktskadad källare etc...

- Energieffektivt hem. Troligtvis är huset bättre byggt än äldre villor vilket gör det mindre energikrävande= lägre elkostnader

- Mer tid över till familjen. Istället för att hålla på med renoveringar kvällar/helger så kan man ägna mer tid åt familjen.

Nackdelar med ett nytt hus

- Man blir oftast tvungen att ta ett stort banklån vilket gör att man har en väldigt hög månadskostnad

- Osäkerhet. Går räntan upp alldeles för mycket kan man bli tvungen att sälja huset

- Aldrig skuldfri. En "vanlig" Svensson får svårt att amortera av hela lånet under en livstid

Jag som sagt så finns det både för och nackdelar med bägge alternativen. För mig lutar mer åt att köpa ett nytt hus som inte kräver massa renoveringar.


Bra egenskaper för dom som skall köpa nytt hus är: 

Vara sparsam
Inte ha några billån
Inga dyra fritidsintressen
Gilla att tjäna pengar

Jag personligen faller in bra på dessa punkter. Jag köper nästan aldrig nya kläder, har inga dyra fritidsintressen (förutom aktiehandel då..) och inga billån. Lite sorgligt är det dock att de flesta som köper nya hus är tvärtemot, dom är slösaktiga, måste ha en ny fin bil (gärna BMW) som matchar huset, senaste teknikprylarna etc... Allt detta innebär mer lån och högre månadskostnader.


Det är många tankar som far runt i huvudet angående husköp. Som tur är så är det relativt långt kvar dit för min egen del så jag ska nog hinna tänka igenom det rejält innan det är dags. Hur resonerar Ni kring husköp, renoveringsobjekt eller nytt?

Mvh //Ekonomisk Trygghet



*Bilder från http://baron.pagemewhen.com och http://thelifeofmissfreckles.blogspot.com/

8 kommentarer:

Andreas sa...

Hej,

Har letat boende "bostadsrätt" länge i göteborg, ca 5 år men har inte velat betala dem ständigt ökade priserna. För 3 år sedan bokade jag in mig på ett nybygge som nu på fredag blir verklighet. Hade tidigare kontrakt på en bokning men fick nu bytt lägenhet i samma hus och sparar därmed 350'. Det är alltså kontaktsskrivning på fredag och inflyttning hösten nästa år.

Har också tittat en del på hus och det kan bli verklighet men det kommer nog dröja några år. Har lite förhoppningar om att marknaden sjunket kraftigt då man kanske kan få tag på en billig villa och hyra ut lägenheten.

Johan sa...

En stor skillnad på nybyggda hus och äldre hus är ofta storleken och framförallt läget på tomten. Står själv i valet mellan större lägenhet och hus i Stockholm. Här är läget helt avgörande. Nybyggen har ofta minimala tomter (ser rakt in till grannen) och ligger ofta sämre till när det gäller kommunikationer och grönområden. Dessutom får man räkna med att det är byggarbetsplats kring nybyggen i ett flertal år efter inflyttning. I dagsläget är dessutom priserna på nybyggen uppblåsta ihop med bostadsbubblan, så att köpa ngt med ett betydligt sämre lägre bara för att få det fräscht direkt, tror jag kan bli en riktigt dålig affär om man skulle vilja flytta efter ett tag. För vår del lutar det åt ett hus med bra läge och måttligt renoveringsbehov.

Per Penning sa...

Jag har köpt först ett ruckel - som nästan knäckte mig - och nu ett hyfsat nytt hus med få fixbehov. Att renovera är en livsstil man måste gilla om man köper äldre kåk - eller en arsenal av släkt och vänner som är hantverkare. :)

Högre Inkomst Nu sa...

Det spelar egentligen ingen roll. Alla hus kostar lika mycket i slutänden. Ett hus med rustningsbehov som du köper för 1 miljon behöver antagligen rustas för ytterligare 1 miljon för att att nå den standard du vill ha. Köper du istället samma hus rustat och klart så kostar det 2 miljoner.
Tråkigt men sant. :)

john sa...

#Andreas

Grattis till den nya lägenheten, det låter som en fin extrainkomst om du lyckas hyra ut lägenheten vid husköp.

#Johan
Det har du helt rätt i. Nya hus brukar oftast ha ca 500-800m2 tomt vilket är i minsta laget. Läget är som du skriver i slutändan det viktigaste.

#Per Penning

Jag får huudvärk bara av att tänka på hur jobbigt det måste vara att snickra på huset EFTER att man kommit hem från jobbet. Var det mycket som behövdes renoveras på Erat "ruckel"?

#Högre Inkomst nu
Ja det har du helt rätt i. Ett bra läge och ett hus som är i hyffast skick är nog bäst att leta efter.


Mvh //Ekonomisk Trygghet

Per Penning sa...

Jag kan INTE rekommendera dig ett ruckel - vilket vi köpte - och lägga ner månader och år i det om du inte brinner för det. Vi gjorde det en gång - aldrig mer.

Anonym sa...

Håller med Per,jag köpte själv ett ruckel för två år sedan som jag och familjen bor i,har renoverat mycket men tusentals "lediga timmar" återstår.Som tur är kan en förstående familj kompensera min bristande motivation./Carl

Seotjejen sa...

Jag måste säga att jag inte helt bestämt mig än. Jag försöker istället spara ihop en så stor summa som möjligt, för att slippa ta så mycket lån när det väl är dags. Än är inte summan så stor som jag skulle vilja, så därför väntar jag.
När jag börjar närma mig de sparsummor som känns bra för min del börjar jag nog fundera lite mer på detta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!