.

måndag 17 februari 2014

Kapitalförsäkring till barnet

I mitt föregående inlägg dividerade jag lite om vilken sparform vårt barn skulle ha. Efter lite efterforskningar och kommentarer på bloggen landade valet på Kapitalförsäkring.

Den enda nackdelen jag egentligen ser med Kapitalförsäkring gentemot Investeringssparkonto är att man inte äger aktierna personligen. Nu är tanken att jag endast skall spara i fonden Avanza Zero iaf de första åren. Om jag får för mig att byta sparform om några år är det således inget stort projekt eftersom fonden är helt avgiftsfri (inget courtage heller)

Personligen fick jag väl ingen direkt lektion i pengar och ekonomiskt ansvar under min uppväxt. Det var först när jag träffade min nuvarande sambo som jag verkligen tog tag i ekonomin och tyckte att det var roligt att spara pengar (kanske har med åldern att göra!?) Med det sagt så var dock mina föräldrar väldigt bra med hushållets ekonomi och mitt körkort och första bil betalades troligtvis av pengar som dom satt undan under en lång tid.

Tanken är att vi ska göra likadant för vår son. Förhoppningsvis innebär det en bra start på hans vuxna liv.

Mvh
Ekonomisk Trygghet

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle gärna förstå bättre vad skillnaden är på KF och ISK när det gäller sparande till barn. Även jag har tänkt att mestadels spara i typ A Zero.
/S

Avanza sa...

Hej!

Den största skillnaden mellan KF och ISK är försäkringsförfarandet. En KF är en försäkring och du har möjlighet att välja en förmånstagare som ärver innehavet om du skulle gå bort under spartiden. I och med att kontot är en försäkring så ärver förmånstagaren 101% av värdet. ISK är en bankprodukt och det är därför vanliga arvsregler för kontot.

Som Ekonomisk Trygghet är inne på så är försäkringsbolaget ägare till Kapitalförsäkringen vilket innebär att du inte kan gå på bolagsstämmor. På ett ISK är du själv registrerad i aktieboken och kan därför gå och rösta på bolagsstämmor.

Utöver detta så beräknas schablonskatten lite annorlunda samt att den dras olika beroende på kontoform. För KF dras skatten direkt från kontot hos oss och för ISK hamnar schablonskatten på deklarationen.

Hos oss går det både att spara till ett barn i sitt eget namn och i barnets namn. Nedan har jag tagit upp skillnaderna med kontoformerna för barnspar i eget namn.

Gällande barnspar och valet mellan ISK/KF så bör man vara medveten om de arvsregler som finns, som jag nämnde ovanför. Om du öppnar ett Investeringssparkonto som syftar till sparande åt ditt barn kommer kontot att stå i ditt namn och kommer vara det tills du väljer att ge detta till ditt barn. Om du skulle avlida under spartiden tillfaller Investeringssparkontot dödsboet, det är alltså inte "märkt" till att tillfalla barnet så som ett Kapitalförsäkringskonto skulle vara. På ett Kapitalförsäkringskonto har du möjlighet att sätta barnet som förmånstagare och skulle du avlida under spartiden faller värdet på kontot ut till barnet direkt.

Om ni vill läsa mer om sparande till minderårig kan ni göra det här: https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/konto-avtal/minderarig.html

/Hanna, Avanza Bank

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!