.

fredag 14 februari 2014

Kapitalförsäkring eller Värdepappersdepå till barnet?

Ja det är frågan. Nu kommer snart vårt första barnbidrag trilla in på kontot och vi har bestämt oss för att spara undan 300 kr på sparkonto och 300 kr i en fond (Avanza Zero)



Hos avanza kan man läsa lite om barnspar och dom rekommenderar att man öppnar en Kapitalförsäkring. Om jag fattat det rätt så måste man betala skatt på varje insättning man gör i en Kapitalförsäkring och eftersom det blir minst 12 insättningar per år kanske en vanlig värdepappersdepå är att föredra?

Är det någon läsare där ute som har några bra tips på hur man ska lägga upp "Barnasparandet" Kapitalförsäkring, ISK, VP?


Mvh
Ekonomisk Trygghet

6 kommentarer:

Anonym sa...

Även jag pratade med Avanza om detta. Killen rekommenderade ISK eller KF. Det är inte helt enkelt att förstå skillnaderna, men jag vet ju hur ISK funkar för mig iaf.

Jag tycker personligen att man inte ska spara i barnens namn, eftersom de då ärver pengarna direkt om jag tex avlider, eller när de blir 18. Bättre då att hålla på pengarna tills man vet att de kan hantera dem.
Med en ISK innebär det isåfall att jag får betala den skatt som beräknas på ISK-insättningarna.
En VP betalar ju ingen skatt förrän du säljer av ev investeringar och då får 30%. Med dagens räntor krävs ganska liten värdeutvecklign för att en ISK ska vara med lönsamt.
/S

Halle sa...

Jag satt nyligen med samma dilemma.
Öppnade först ett eget konto på Avanza åt min son efter att ha diskuterat med Avanza. Även till mig rekommenderade dom KF eller ISK. Men efter ett tag så ändrade jag mig och ville inte att min son skulle få kontroll över dessa pengar då jag inte har en aning om vilken sorts person och hur mogen han kommer vara när han fyller 18. Iof sa Avanza att jag när som helst under hans uppväxt kommer kunna ändra detta.
Jag öppnade istället nu när jag fick ett barn till ett konto på Avanza i mitt namn och öppnade 2 olika konton där som jag har namngett med barnens namn.
Jag valde vanligt VP-konto då jag inte orkar byta senare om räntorna skulle förändras drastiskt och det skulle vara olönsamt att ha ISK eller KF. Själv har jag mitt sparande i KF för tillfället, men man vet ju inte hur framtiden ser ut. Jag kände att detta ska vara ett passivt sparande för barnen som jag inte ska behöva bry mig om.

Anonym sa...

Grattis till barnet!

Jag blev farsa för första gången för snart två år sedan. Jag stod i samma tankar som dig då. Det jag beslutade mig för var en KF i Avanza som är registrerad på mig men där vårt barn står som förmånstagare. Då kan vi själva välja när vi överlåter pengarna och hur det ska gå till.

Skattemässigt är det mycket snarlikt med ISK och KF. Jag avråder från VP på så långa innehav.

Vi har valt att sätta in hela barnbidraget varje månad på detta konto och får barnet gåvor som består av kontanter i doppresent eller födelsedagspresent e.dyl. så sätts de in i denna KF med.

För pengarna köper vi fondandelar i Avanza Zero när det är lämpligt avseende marknadsläget. När det finns tillräckligt med pengar så säljer vi AZ och köper aktier som ska behållas på lång sikt. Dessa aktier ger bra utdelning och direktavkastning varje år som vi sliper betala skatt på förutom schablonskatten. Nu anser jag att börsen är högt värderad och köper därför bara korta räntefondsandelar i Spiltan i väntan på ett börsras då jag kommer köpa fler aktier på lång sikt. Räntefonden ger ca 3% i avkastning per år vilket är mycket bättre än alla bankkonton och avkastningen beskattas inte eftersom det är KF. Andra bankkonton med hög ränta såsom Santander mm belastas ju med 30% skatt.

Vad är ert mål med de pengarna som sätts på bankkonto?

Vi köper det vårt barn behöver för våra pengar men när barnet blir äldre ska det få en ekonomisk uppfostran med veckopeng mm. Då kommer vi öppna ett bankkonto för barnet så det kan följa utvecklingen. Barnet ska få jobba i rimlig nivå för veckopeng så att hon lär sig pengarnas riktiga värde. På lång sikt blir det ju även sommarjobb mm då hon kommer få större och större frihet men ansvar för sina pengar.

Så tänker vi!

Lycka till med barnet och dess ekonomiska uppfostran.

Björn...

Anonym sa...

Nordnet har ju courtagefritt månadsspar! Finns ju fonder med 0 i förvaltningsavgift även där som satsar på blu chip aktier i europa.

Anonym sa...

ISK helt klart. KF är ekonomiskt nästan identiskt, men du äger inte värdepapperna som du gör i ISK (får inte hemskickade rapporter t ex, får inte gå på stämmor). Kanske KF kommer försvinna så småningom. ISK insättningar räknas per kvartal, inte år, så månadssparande är perfekt.

ISK ska du ha så länge statslåneränta inte är hög, vilket inte kommer ske inom överskådlig framtid. Tills dess har säkert kapitalbeskattningen ändå ändrats och man får se över ägandet.

john sa...

Tack för alla svaren. Jag hade Era kommentarer i åtanke när valet gjordes och slutligen blev det en Kapitalförsäkring (läs nya inlägget)

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!