.

torsdag 11 oktober 2012

Bli rik med lånade pengar?

Faktum är att nästan alla riktigt rika människor har byggt upp sin förmögenhet med delvis lånade pengar (givetvis finns det undantag inom vissa entrepenörsgrupper)

Ett  exempel är folk som köpt bostäder i storstäderna för ca 10-15 år sedan för delvis lånade pengar. Många av dessa bostadsägarna som säljer och flyttar ut på landet kan titulera sig som miljonärer.

En annan sak som en del personer med lite mer riskvilja gör är att låna pengar till att köpa aktier. Jag personligen gör det inte men tror man verkligen på ett bolag och är villig att ta en del risker kan det löna sig i längden.

Det allra viktigaste man ska tänka på oavsett vad man lånar till är räntan på lånet. I dagsläget är räntorna väldigt låga så om man har tänkt att låna pengar till något ( t ex aktier eller bostad) så kan det vara en bra idé att göra det nu.
Vad man dock ska tänka på är att aldrig betala överpris för något bara för att det är "billigt" att ta ett lån. Jag syftar mestadels på bostäder som har en tendens att öka rejält i pris när räntan når rekordlåga nivåer.

Hur ser Ni läsare på lån, kan Ni tänka er att låna pengar till annat än boende?


6 kommentarer:

Anonym sa...

Skillnaden mellan att låna till aktier eller låna till bostad anser jag är en illusion!

Förutsatt att man inte belånar själva aktierna. Vilket är ett stolleprov.

Jag skulle aldrig låna för att köpa aktier i dagens marknad men det finns tillfällen när du får tillräckligt bra odds för dylikt.

Om du ser till att ha en mycket stark privat balansräkning i normala marknader så finns chansen att du törs utnyttja marknaden och försvaga din privata balansräkning när marknaden blir mångalen.

Vintern 2008-2009 var ett sådant tillfälle, då var oddsen så bra att det var motiverat att ta upp lån utanför börsen för att kunna skapa sig en framtid som ekonomiskt oberoende.

Men även med ett starkt ekonomiskt utgångsläge krävdes det goda nerver för att gå imot flocken.

Jag tror att dylika tillfällen, kanske bara inträffar en gång under ett investerar liv, så det normala är.

"Använd inte belåning"

Mvh kalle56

Anonym sa...

Håller med föregående inlägg till 100 % börsen är verkligen inte att lita på. Omöjligt prognostisera och inte som med husen att priserna säkert vänder tillbaka. Ta Nokia,Ericsson,Framfab,Eniro, ja listan kan göras lång

Anonym sa...

min strategi är att följa EMA 50/200 i OMXS30. Detta har visat sig vara bra historiskt.

I denna tid av tveksamma trender så blir jag bara fattigare och fattigare. Jag kommer in sent i uppgång och ur sent i nergång.

Börjar nu misstro om hur jag ska investera. Vad tycker/tror ni? Kommer det att bli någon tydlig trend snart värd att följa?

john sa...

@kalle56

Ja som du skriver så gäller det att man verkligen vet vad man sysslar med när man tar lån för att köpa aktier. Jag personligen har inte den kunskapen/de nerverna ännu. Får man fråga om du någon gång har lånat pengar för aktieköp?

@anonym
Nej det är verkligen inte lätt att veta. T ex Nokia och Ericsson som du nämner, är dessa bolag köpvärda på dagens låga nivåer? Det är som sagt svårt att veta, antingen vänder det för dom eller så kursar bolagen....

@anonym2

Vad köper du för produkt när du använder dig utav ema50/ema200? Är det aktier du köper eller ett aktieindex?

Om du tror på strategin så är det bara att fortsätta, kanske vänta lite längre på starkare signaler så att du inte blir utstoppad i onödan.

Ett tips är att köpa Fonden Avanza Zero. Den är helt avgiftsfri vilket innebär att du slipper betala courtage varje gång du går In/Ur marknaden.

Mvh Ekonomisk Trygghet


john sa...

@kalle56

Ja som du skriver så gäller det att man verkligen vet vad man sysslar med när man tar lån för att köpa aktier. Jag personligen har inte den kunskapen/de nerverna ännu. Får man fråga om du någon gång har lånat pengar för aktieköp?

@anonym
Nej det är verkligen inte lätt att veta. T ex Nokia och Ericsson som du nämner, är dessa bolag köpvärda på dagens låga nivåer? Det är som sagt svårt att veta, antingen vänder det för dom eller så kursar bolagen....

@anonym2

Vad köper du för produkt när du använder dig utav ema50/ema200? Är det aktier du köper eller ett aktieindex?

Om du tror på strategin så är det bara att fortsätta, kanske vänta lite längre på starkare signaler så att du inte blir utstoppad i onödan.

Ett tips är att köpa Fonden Avanza Zero. Den är helt avgiftsfri vilket innebär att du slipper betala courtage varje gång du går In/Ur marknaden.

Mvh Ekonomisk Trygghet


Anonym sa...

@Anonym2 Svar på svaret.

Jag använder mig idag av fonden Avanza Zero. Den är billig och lätt att köpa. Nackdelen är bara att den är begränsad till 25kkr per dag. Det gör att det tar många dagar innan man har köpt på sig den summan man har tänkt sig.

Fördelen är att man får ett snitt när man köper många dagar i följd. Nackdelen är att man tvingas lägga in nya köpordrar hela tiden. Jag vill egentligen inte lägga så mycket tid vid datorn som det kräver.

Nästa gång det blir ett köp enligt strategin så funderar jag på att köpa Aktiespararnas indexfond. Den har identisk utveckling som Avanza Zero men den tar ut en förvaltningskostnad på 0,3%. Tråkigt men det är en liten kostnad i sammanhanget. Då räcker det med att göra färre inköp.

För att fortfarande kunna snitta in mig funderar jag istället på att göra så här.

Bestäm vilket belopp som är 100%. Därefter gör jag flera inköp enligt modellen.

25% vid MAV 25/50
50% vid MAV 25/100
75% vid MAV 25/200
100% vid MAV 50/200.

Vad tror du om denna strategi och val av fond?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!