.

söndag 7 oktober 2012

Är elbilar framtiden?

Jag läste idag en artikel på SVD där det stod att var "20:e ny norsk bil går på el"

Jag personligen gillar att utvecklingen inom elbilsbranschen går framåt. Dagens elbilar som rullar på vägarna har en allt för kort räckvidd för att det skall motivera ett köp för mig (10-20 mil) men lyckas biltillverkarna framställa elbilar som har en räckvidd på minst 70 mil hade jag varit intresserad av ett köp om priset inte vore allt för högt.

En intressant elbil som finns ute på marknaden nu är Tesla S Sedan. Bilen har en räckvidd på 48 mil men det pratas om att bilen även skall gå att utrusta med ett batteripaket som ger en räckvidd på 96 mil.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20090327/tesla-model-s-elbil-for-storfamiljen
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110112/tesla-s-kommer-2012-och-den-blir-billig
http://www.youtube.com/watch?v=cx6YLrjJ7YA

Ja man kan ju alltid drömma om att äga en sådan här bil =) Men vem vet, om 5-6 år kanske priset har sjunkit drastiskt på en sådan här bil och då kanske även jag skulle ha råd med en.

Vilket bränsle tror Ni att nyproducerade personbilar kommer drivas med om ca 5-10 år, kommer det tuffas på med förbränningsmotorer (bensin) eller är elbilar framtiden?




1 kommentar:

Amatörens aktieblogg sa...

Om 5-10 år tror jag inte det kommer vara så stor skillnad... Men lägg på ytterligare en tio år så både tror jag och hoppas att vi har hittat ett mer miljövänligt alternativ till dagens drivmedel...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!