.

söndag 24 juli 2011

Koppartacka beställd!

Idag så använde jag mina sista slantar som var kvar på kontot (lön i morgon) till att beställa en koppartacka. Efter lite surfande på forumet http://www.adelmetallforum.se/ hittade jag ett tips om att http://coppercave.com/ hade ett stort urval av koppar och andra ädelmetaller + att priserna var humana. Dessutom skrev trådskaparen på forumet att om man inte köper varor för mer än 40 dollar så slipper man betala tull (alltså är det bäst om man köper mindre volymer åt gången men oftare...) Fraktkostnaden blir ju högre om man gör på detta sätt men som sagt så skall man på så vis slippa undan tullkostnader.



Jag har inga större förhoppningar på att koppartackan skall öka extremt i värde, det finns enorma mängder koppar kvar på jorden och det dröjer säkert länge innan efterfrågan blir större än utbudet. Jag köper denna tacka mestadels för att prova hur det fungerar att beställa varor ifrån USA. Förhoppningsvis slipper jag den beryktade tullen.

Inklusive frakt så fick jag betala ca 220 kronor för pjäsen. Igår kollade jag lite på Tradera och där säljs samma tackor för ca 500 kronor, dock kommer jag inte att göra om min lägenhet till en Importfirma och sälja massa tackor på nätet men det finns säkert en del folk som tjänar bra på att importera och sälja vidare till Svenskar som är villiga att betala så pass mycket för 1kg koppar.

Vad anser Ni om koppar som investering?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det här förstår jag inte.

Enligt DI står kopparpriset i 9700 USD/ton
Dollarn ligger ungefär på 6.4 SEK

Då borde ett kilo koppar kosta 62 kronor. Eller är jag helt fel ute?

/H

nonhosonno sa...

Den såg ju riktigt trevlig ut :)

john sa...

#H

Jag har svårt att hitta någon sida som visar kopparpriset i USD.

Om det ligger på 9700USD/ton som du skriver så borde ett kilo ligga på 62 kr i spotpris. Sen får man tänka på att tillverkning, stämpling osv ska bakas in i priset på fysiska tackor men det ser ändå ut som att jag har fått betala lite för mycket för tackan om man jämför med spotpriset.

Å andra sidan så vet jag inte vart man kan få tag på billigare tackor, inte på tradera iaf =)

#Nonhosonno

Japp, den ser fin ut på bild, kanske blir en fin dörrstopp här hemma!

Mvh //Ekonomisk Trygghet

nonhosonno sa...

Var tvungen att beställa lite jag med, blev sugen :)

Herr K sa...

Visst stämmer det att kopparprodukter ligger en bra bit över spotpriset. Dock får man ha i åtanke att framställningskostnaderna är konstanta oavsett kvantitet, och koppar handlas dessutom i ton (guld och silver handlas i enheter om en troy ounce, 31,1 gram). Ett högre pris/gram för en koppartacka är således oundvikligt för privatpersoner om man inte vill köpa ett ton koppar på ett bräde...

Kul att du läste på vårt forum för övrigt. Tack för länk och hoppas får användning för koppartackan!

john sa...

#Herr K

Ja det stämmer bra, spotpriset ligger på runt 60-70 kr/kg för tillfället och jag köpte min tacka för 220kr/kg.

Om allt går bra med denna beställning funderar jag på att köpa på mig ca 10 tackor till och stoppa in i förrådet. Förhoppningsvis kan jag sälja av lagom till pensionen =)

jag hoppas är folk villiga att betala detta "överpris" för koppartackor även i framtiden, då behöver man inte titta så mycket på spotpriset.

Tack själv för tipset om coppercave!

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Coffe sa...

Jag tackar också för tipset. Beställde en tacka jag med. Du har faktiskt fel om fraktkostnaden, konstigt nog. Frakten för två tackor var mer än dubbelt så hög som den var för en tacka!

Hur det blir om man beställer tio vet jag inte, men det bästa är nog ändå att beställa en åt gången, just för att slippa tullavgift. Dessvärre är de slut nu. Konstig sida det där, de har ett jätteutbud i webshoppen, men nästan allt är slut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!