.

torsdag 21 juli 2011

Dags att köpa på sig mer ädelmetaller?

Jag vet inte om det har med åldern att göra men jag tror att min investeringsfilosofi börjar bli mer och mer defensiv och "skyddande", dvs jag tänker mer på att skydda kapitalet än att få en hög avkastning. Detta är väl å andra sidan ingen negativt så länge det inte går till överdrift, att ha pengarna på ett sparkonto ger ingen avkastning att tala om....


commodityonline.com

Däremot känner jag att OM det kommer en ekonomisk kollaps någon gång i framtiden så hade det varit skönt att ha en rejäl hög med guld/silver liggandes i sitt bankfack. Om jag har fattat det rätt så stiger värdet på dessa metaller när börsen går dåligt?

Det finns andra alternativ att köpa när börsen går dåligt, t ex kan man spekulera i börsnedång via vissa instrument sk Bearcertifikat men skulle hela det ekonomiska systemet kollapsa helt och hållet blir även dessa värdelösa.

Nackdelarna jag ser med att investera i ädelmetaller för tillfället är:

- Guld och silver har stigit enormt mycket i värde de senaste åren, kommer priserna rasa tillbaks till "normala" nivåer igen?

- Köparna av guld har skapat dess egna värde, dvs egentligen har guld inget större användningsområde förutom som investering. har jag rätt? Silver däremot används flitigt inom olika industrier.

- Förvaringsproblemet. Jag har löst det genom ett bankfack, dock ett väldigt litet sådant och silver tar mycket plats...


Vad tror Ni läsare om börsens framtid, fortsätter Ni att köpa aktier vid tillfälliga nedgångar eller bunkrar Ni upp med ädelmetaller då och då?

Mvh //Ekonomisk Trygghet

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jodå, visst finns det andra användningsområden för guld än smycken o som ren investering.

Betydande mängder nyttjas inom tandvården samt inom elektronik-, rymd- och läkemedelsindustrin.

Tack för en bra blogg.

MVH Patrik

john sa...

#Patrik

Tack för informationen! det känns skönt å veta att det förhoppningsvis alltid kommer att finnas köpare av guld även om det upphör att vara en "het" investeringsmetall.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Classier Corn sa...

Intressant läsning!
Blogghälsningar
Classier Corn

Herr K sa...

Jag har ju som du vet gått från aktier till fysiska ädelmetaller och blivit en riktig nörd på området dessutom. Kan inte säga annat än att det varit ett bra beslut hittills! :)

Dock är det precis som du säger att guldet har ett subjektivt värde, precis som i stort sett alla andra tillgångar. Ska man dra det till sin spets så är egentligen bara mat, vapen, bränsle och energi hårdvara, men dessa är svåra att handla med av uppenbara orsaker.

Silver däremot förbrukas i stora mängder inom industrin, vilket både gör metallen mer volativ prismässigt men även en stor uppsida. Personligen har min ädelmetallförmögenhet ökat rejält på de två år jag har sysslat med detta.

Dock är det precis som alltid i finansvärlden, man har inte tjänat eller förlorat något förrän man sålt :)

Slutligen vill jag säga att ädelmetaller är utmärkta som riskspridare i en värdeportfölj, i synnerhet guld. Då menar jag fysiskt guld, inte "pappersguld".

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!