.

torsdag 28 maj 2009

Utdelningar nästa år beräkning

Jag tänkte då grovt beräknat och lite i underkant försöka se vad jag kan tänkas få i utdelningar nästa år.
Jag tar bara med en aktie för enkelhetens skull. Aktien får bli HM. Eftersom jag inte har någon aning om hur stor utdelningen blir nästa år på denna aktie och vad kurserna kommer stå i framöver kommer antagligen verkligeheten skilja sig en hel del.
Men detta är bara för att jag ska se UNGEFÄR hur mycket jag kan räkna med.

RESULTAT: 1728 kr

EFTER SKATT: 1210 kr

Uträkning:
Låt säga att jag kommer ha 40 000 kr ihopsparade fram till nästa år. För dessa har jag köpt 108 st HM-aktier för 370 kr styck. Utdelningen per aktie beräknar jag vara 16 kr nästa år. Alltså 1728 kr totalt.


370*108=39960, 108*16=1728 Efter skatt: 0,3*1728=518,4, 1728-518=1210

Som ni ser är det ingen stor summa men det har jag inte räknat med heller efter förstå året, tänk ett år senare då är det minst dubbelt så mycket. Jag hoppas jag har gjort denna uträkningen rätt. Skriv gärna om ni har några synpunkter!

1 kommentar:

john sa...

Hej tack för svaret, jag var trött i morse och visste inte om huvudet hängde med helt men det blev ju riktigt ändå.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!